Shotgun Forum banner

Browning 825

1 reading
3.6K views 27 replies 15 participants last post by  Bluto74  
#1 ·
Weet niet zeker of het al behandeld is. Heeft iemand de 825 met de 725 kunnen vergelijken? Ik heb een 725 Grade VII met Muller Chokes. Ben GEK op het geweer, maar kan niet anders dan denken dat het een verzamelaar is... Wilde een 825 Pro Sporting kopen. Vergelijkingen?

#2 ·
Weet niet zeker of het al behandeld is. Heeft iemand de 825 met de 725 kunnen vergelijken? Ik heb een 725 Grade VII met Muller Chokes. BEN dol op het geweer, maar kan niet anders dan denken dat het een verzamelaar is.... Wilde een 825 Pro Sporting kopen. Vergelijkingen?
Ik ben er vrij zeker van dat het allebei Brownings zijn. :unsure:

#4 ·
In de afgelopen twee weken heb ik een vergelijking van links naar rechts gemaakt, omdat ik dacht dat een nieuwe 825 misschien de weg was die ik op wilde gaan. Ik heb al een 725 Sporting. Toen ik de 725 naast de 825 plaatste, vond ik het hout van de 725 veel beter. Het "gevoel" van de 825 was voor mij lichter. De 825 is niet geporteerd en het choke-systeem, hoewel nog steeds Invector DS, wordt gemarkeerd door meting. Ik ben een grotere man en ik hou van het zwaardere gevoel van de 725 versus de 825. Mij is verteld dat de 825 een "betere" trekker heeft, maar ik heb nooit het gevoel gehad dat er een probleem was met de 725 trekker. Gezien het betere hout en het zwaardere gevoel, wat voor mij een soepelere zwaai garandeert, samen met een algehele betere afwerking, koos ik voor de 725 (ook voor minder geld).

#5 ·
Ik had een andere ervaring. Heb een 725 en een 825 behandeld. Beide sportmodellen. Het hout op de 825 die ik vasthield was mooier. Ik vond de "schonere" ontvanger op de 825 leuk. Geen fan van de matte blauwkleuring op de 825. Ik verafschuw de porting op de 725. De triggers voelden voor mij hetzelfde aan. Chokes waren hetzelfde gemarkeerd. De 825 was duurder. Ik koos voor de 825.

#6 ·
Ik ben het eens met de porting en de snelle vergelijking. Ik heb naar de 825 gekeken, maar vond het hout niet mooi en het voelt lichter aan dan mijn 725, wat me samen met het ontbreken van een linkshandige uitvoering naar andere merken dreef (een levenslange Browning-fan) en na een paar te hebben geprobeerd - F3, F16, DT10 en de CG Summit - vond ik de Caesar het beste qua pasvorm en waarde. Ik heb mijn vrouw verteld dat het mijn laatste wapen is, dus hopelijk is dat in ieder geval een tijdje waar.

#7 · (Edited)
Nog een paar dingen.

Ik was op zoek naar een levendiger geweer voor skeet en SC's. De 825 is ongeveer een halve pond lichter dan mijn CX en CXS en voelt veel lichter aan omdat hij niet neuslastig is zoals de andere twee. Dat was een pluspunt voor mij.

Ik weet niet zeker of ik in dat opzicht enig verschil heb gemerkt tussen de 725 en de 825.

Zelfs met 32 inch lopen beweegt de 825 sneller voor mij op doubles dan mijn 30 inch CXS, wat de reden was om hem te kopen.

En ik wou dat Browning zou stoppen met het gebruik van fiber optic korrels.

#9 ·
Voor mij is het dezelfde huls die in de 325's, 425's, 525's, 625's, 725's en nu de 825's gaat, waardoor ze allemaal BANG doen! Wat goed voelt voor jou, want alle Browning's zien er goed uit, het is helemaal aan jou, of je een trotse eigenaar van een van de bovenstaande moet zijn? De Pro Trap ziet er zeker aantrekkelijk uit voor mij, maar ik schiet mijn 425 te goed om erachter te komen!

#12 · (Edited)
Ik denk dat het er is. Ik heb een 32 inch CX (met verstelbare kam) en een 30 inch CXS en een recent aangeschafte 32 inch 825. De 825 is ongeveer een halve kilo lichter en voelbaar levendiger. De receiver van de 825 is ook wat lager van profiel. Voor mij werkt de 825 beter voor skeet, five stand en SC's. Hij is niet zo goed voor trap, omdat ik mijn zwaardere CX heb ingesteld om oprijzende vogels te schieten.

#13 ·
Bedankt voor de reactie PSTRENG. Heeft u een verstelbare kam op de 825? Hoe is de terugslag? Zoals ik al eerder zei, gebruik ik momenteel mijn 30” CX voor skeetschieten en dat gaat best goed. Wil mezelf gewoon iets leukers gunnen. Als ik de 825 Sporting met een verstelbare kam krijg, denk ik dat dat de juiste keuze zou kunnen zijn. Ik schiet helemaal geen trap of SC.

#14 ·
Bedankt voor de reactie PSTRENG. Heeft u een verstelbare kam op de 825? Hoe is de terugslag? Zoals ik al eerder zei, gebruik ik momenteel mijn 30" CX voor skeetschieten en ik doe het er vrij goed mee. Wil mezelf gewoon iets leukers gunnen. Als ik de 825 Sporting met een verstelbare kam krijg, denk ik dat dat misschien de juiste manier is. Ik schiet helemaal geen trap of SC.
Ik heb geen verstelbare kam op mijn 825.

Ik merk niet meer terugslag, ook al is hij lichter dan mijn CX en CXS.

Je kunt niet fout gaan met een verstelbare kam; je kunt de pasvorm van het geweer aanpassen aan je behoeften. Om eerlijk te zijn, ik heb de kam van mijn CX niet meer aangepast sinds ik hem een beetje heb verhoogd voor trap.

#15 · (Edited)
Ik heb op 5 april een van de Browning Pro Sporting 30” geweren gekocht. Ik denk dat ik een geweldige deal heb gesloten met 10% korting. Ik kan het niet vergelijken met de 725, maar wel met mijn Beretta 686 Sporting 32”. Niet echt een eerlijke vergelijking, want de Browning kost twee keer zoveel en heeft een verstelbare kam. Hopelijk is mijn feedback dus nuttig voor sommigen.

Na 450 patronen in de 825 te hebben afgevuurd, weet ik dat ik kleiduiven beter kan raken dan met de 686. De drie belangrijkste verschillen die mij hebben geholpen zijn:

1- Dit geweer lijkt op een natuurlijkere manier te passen en te zitten dan al mijn andere 686's. Ik vond de manier waarop de 30” werd gehanteerd beter dan het 32” model.

2- Consistente trekkerdruk van 3 1/2 lb in de 825 vergeleken met meer dan 5 lb in de 686. De drie trekkerposities maakten het ook mogelijk om de lengte van de trekker precies goed voor mij af te stellen.

2- Verstelbare kam voor drop en cast. De verstelbare kam is een must-have in de 825 omdat deze geweren “cast neutral” zijn. Om deze reden kan ik het kopen van de basis 825 Sporting niet aanbevelen. Ik vind het fijn hoe de kam zich aanpast, maar hij blijft niet op zijn plaats zonder de meegeleverde afstandhouders te gebruiken.

Andere verschillen die ik heb opgemerkt zijn: Pasvorm en afwerking zijn beter op de 825. De oliefinish op de 825 lijkt veel duurzamer te zijn dan op de 686. Het hout op mijn 825 heeft echter heel weinig nerf. Het hout op mijn 686 ziet er wat chiquer uit met meer nerf dan op de 825.

Mijn enige kritiek, afgezien van het feit dat het in een kartonnen doos wordt geleverd, is de beslissing van Browning om deze geweren alleen in cast neutral te maken. Als ze ze op de ene manier zouden maken voor rechtshandige schutters en op een andere manier voor linkshandige schutters, zou dit geweer naar mijn mening bijna perfect zijn voor deze prijs.

#23 ·
Ik kocht op 5 april een van de Browning Pro Sporting 30" geweren. Ik denk dat ik een geweldige deal heb gekregen met de 10% korting. Ik kan het niet vergelijken met de 725, maar wel met mijn Beretta 686 Sporting 32". Niet echt een eerlijke vergelijking omdat de Browning twee keer zoveel kost en een verstelbare kam heeft. Dus hopelijk is mijn feedback nuttig voor sommigen.

Na 450 patronen in de 825 te hebben afgevuurd, weet ik dat ik kleiduiven beter kan raken dan met de 686. De drie belangrijkste verschillen die me hebben geholpen, zijn naar mijn mening:

1- Dit geweer lijkt op een natuurlijkere manier te passen en te zitten dan al mijn andere 686's. Ik vond de manier waarop de 30" werd gehanteerd beter dan het 32"-model.

2- Consistente trekkers van 3 1/2 lb in de 825 vergeleken met meer dan 5 lb in de 686. De drie trekkerbevestigingsposities maakten het ook mogelijk om de lengte van de trekker fijn af te stellen zodat deze precies goed voor mij was.

3- Verstelbare kam voor drop en cast. De verstelbare kam is een must-have in de 825 omdat deze geweren "cast neutral" zijn. Om deze reden kan ik het kopen van de basis 825 Sporting niet aanbevelen. Ik vind het fijn hoe de kam zich aanpast, maar hij blijft niet op zijn plaats zonder de meegeleverde afstandhouders te gebruiken.

Andere verschillen die ik heb opgemerkt zijn: De pasvorm en afwerking zijn beter op de 825. De oliefinish op de 825 lijkt veel duurzamer te zijn dan op de 686. Het hout op mijn 825 heeft echter heel weinig nerf. Het hout op mijn 686 ziet er wat chiquer uit met meer nerf dan op de 825.

Mijn enige kritiek, afgezien van het feit dat het in een kartonnen doos wordt geleverd, is de beslissing van Browning om deze geweren alleen in cast neutral te maken. Als ze ze op de ene manier voor rechtshandige schutters en op de andere manier voor linkshandige schutters zouden gieten, zou dit geweer naar mijn mening bijna perfect zijn voor deze prijs.
Ik probeerde gisteren een 825 sporting, het had een mooie rechtse cast. En het zwaaide mooi.

#16 · (Edited)
Er zitten een paar leuke functies aan de 825 sporting, maar naar mijn mening heeft Browning de plank misgeslagen. Naar mijn mening is 8 lbs het minimumgewicht voor een 12 ga sporting shotgun. De 825 is lichter en is moeilijker te controleren en zal meer gevoelde terugslag hebben. De 725 is een mooier platform, maar voor de geluidsmarkering porting. Ik vond de 725 s3 het beste van beide. Niet-geporteerde shotgun met hout van klasse 5/6 en een smaakvol geblauwd receiver.

#17 ·
Image

Image

Image
Image
Image

Er zitten een paar leuke functies aan de 825 sporting, maar naar mijn mening heeft Browning de plank misgeslagen. Naar mijn mening is 8 lbs het minimumgewicht voor een 12 ga sporting shotgun. De 825 is lichter en is moeilijker te controleren en zal meer gevoelde terugslag hebben. De 725 is een mooier platform, maar voor de geluidsmarkering porting. Ik vond de 725 s3 de beste van beide. Niet-geporteerde shotgun met hout van klasse 5/6 en een smaakvolle geblauwde ontvanger.

#18 ·
Mijn monster met 30-inch lopen woog net geen 8 pond op mijn weegschaal en was zeer goed in balans zonder gewicht aan de kolf toe te voegen. Ik kan me voorstellen dat de meesten de 32-inch lopen willen, die een paar ons aan de voorkant toevoegen. Een equivalent gewicht in de kolf zou de hunne op ongeveer 8 pond 3 ons brengen. Dit is mijn eerste Browning. Klinkt alsof je 725 s3 een echte aanrader is!

#19 ·
Ik heb de 725 ProTrap en de 825 ProTrap/ProFit.
Ik ben dol op beide, maar ik vind het uiterlijk (vooral het hout en de gravure) en het gevoel van de 825 iets beter.
Extra bonus, IMO, zijn geen ported barrels op de 825, ik haat het om die dingen schoon te maken.
De 725 werd geleverd in een harde koffer en sok, maar geen 10" inbussleutel voor de kolf. De 825 werd geleverd in een kartonnen doos met de inbussleutel onder de vulling, gelukkig heb ik hem gevonden.
De chokes zijn hetzelfde voor beide modellen, gemarkeerd, IC, M, 2 stuks IM en F (ongeveer zo, in ieder geval).
Image

Image

• Like
Reactions: Nighthawk55
#20 ·
Ik ben dol op beide, maar ik hou iets meer van het uiterlijk (vooral het hout en de gravure) en het gevoel van de 825.
Extra bonus, IMO, is dat de 825 geen gepoorte lopen heeft, ik haat het om die dingen schoon te maken.
De 725 werd geleverd in een harde koffer en sok, maar geen 10" inbussleutel voor de kolf. De 825 werd geleverd in een kartonnen doos met de inbussleutel voor de kolf onder de vulling, gelukkig vond ik hem.
En een gratis, 7 lb schoonmaakmop, LOL, JK!
De chokes zijn hetzelfde voor beide modellen, gemarkeerd, IC, M, 2 stuks IM en F (iets in die trant).
View attachment 141356

View attachment 141357
Ik ben dol op beide, maar ik hou iets meer van het uiterlijk (vooral het hout en de gravure) en het gevoel van de 825.
Extra bonus, IMO, is dat de 825 geen gepoorte lopen heeft, ik haat het om die dingen schoon te maken.
De 725 werd geleverd in een harde koffer en sok, maar geen 10" inbussleutel voor de kolf. De 825 werd geleverd in een kartonnen doos met de inbussleutel voor de kolf onder de vulling, gelukkig vond ik hem.
De chokes zijn hetzelfde voor beide modellen, gemarkeerd, IC, M, 2 stuks IM en F (iets in die trant).
View attachment 141356

View attachment 141357
View attachment 141356

View attachment 141357
View attachment 141356

View attachment 141357
Ik ben ook blij dat ze de porting hebben verwijderd. Ik heb ook een van de nieuwe Benelli Ethos Sport AI-geweren met porting die echt een pijn is om schoon te maken! Ik zou de 10" inbussleutel voor de kolf niet hebben gevonden zonder dat je het noemde!!!

#22 ·
Het is altijd goed om te zien dat jonge mannen geĂŻnteresseerd raken in jachtgeweren en kleiduivensport. Ik heb onlangs mijn Beretta Silver Pigeon Sporting verkocht aan een vader met twee zonen die zeer betrokken zijn bij het schieten van high school 4H. Toen ik mijn bezorgdheid uitte dat dit geweer misschien te zwaar voor hen zou zijn, zeiden ze al snel dat ze de afgelopen twee jaar geleende geweren hadden gebruikt die zwaarder waren. Het zijn erg grote kinderen en ze monteerden en hanteerden het geweer beter dan ik. Dus het ging naar een goed tehuis, en ik gebruikte de opbrengst om de nieuwe 825 Pro Sporting te kopen.

#24 · (Edited)
Voor degenen die twijfelen vanwege de prijs van de nieuwe 825's, heeft Browning nog twee dagen de tijd voor hun enorme korting van 10%. Ik kon een 825 Pro Sporting bemachtigen bij Bass Pro voor $3445,64 vóór belastingen met mijn militaire korting en de korting van 10% ($4029,99 - $201,50 militaire korting - $382,85 korting). Ik denk dat dit de laatste Pro Sporting was die ze op voorraad hadden, maar als je kunt leven met de standaard 825 Sporting, zijn er genoeg van in de winkels. Ik heb ook veel geluk gehad met de prijsaanpassing van BP bij twee andere recente aankopen van hagelgeweren.

#27 ·
Ik ben benieuwd wat ze volgend jaar gaan uitbrengen. Ik heb vorig jaar een 30” Superposed gekocht, dus die past in mijn 8-pond 12 gauge slot, dus ik ben op zoek naar een lichtgewicht vogelgeweer in 20 gauge. Hopelijk komt de Feather met mooie gravures.
Ik ben dol op mijn nieuwe 825 Pro Sporting en zou uiteindelijk een upland-versie in 20 gauge willen proberen. Ik ben historisch gezien een toegewijde Beretta-man geweest, maar de laatste paar jaar zijn ze uit de gratie geraakt bij mij. Ondanks dit feit zijn er dingen die ik nog steeds leuk vind aan mijn 20 gauge Beretta 686 Sporting. Ik schiet er goed mee op sporting clays en het is afwijkend gebleken bij het jagen op pen-raised kwartels.
Image

Image

Attachments