Shotgun Forum banner

Hondentraining en genetische imprint

1.6K views 29 replies 10 participants last post by  Pine Creek/Dave  
#1 · (Edited)
Deze afgelopen maand, omdat ik een nieuwe Ryman/Old Hemlock Orange Belton pup heb ontvangen, heb ik een aantal van mijn aantekeningen over hondentraining herzien die George Ryman mij had doorgegeven. Een van de terugkerende instructies van George was om zijn Grouse Dogs niet te overtrainen, dat zijn raslijn over vele jaren was ontwikkeld en de genetische afdruk voor het jagen op Grouse van topklasse was. Het overtrainen van een van zijn Ryman-honden belemmert in feite het vermogen van de hond om de strijd aan te gaan met Gods grootste wilde vogel, de Ruffed Grouse. Hoewel een terugroepcommando zeker nodig is en spelletjestraining ook, moet een Ryman Grouse Dog naar het bos worden gebracht en losgelaten worden om van de daadwerkelijke Grouse-jacht te leren waarvoor hij is gefokt. Ik zag George Ryman dit tegen bijna elke sportman zeggen die zijn nieuwe pup ophaalde, door de jaren heen. Hij instrueerde me hoe hij wilde dat zijn Grouse Dogs begonnen, en geloof me, ik deed wat me werd verteld. Ik kijk ernaar uit om Pine Creek Ryman Daisy Mae de komende maanden in het grote bos te laten rennen, we hebben genoeg Grouse in Potter/Tioga om nog steeds te trainen zoals George me leerde. Omdat Daisy Mae deel uitmaakt van Old Hemlock, is ze een zeer dominante vrouwelijke pup. George Ryman leerde me dat GBE niet genoeg wist over Ryman Grouse Dogs om ze te fokken toen GBE zijn kennel begon. Ik sta op het punt om te zien of het hebben van een deel van GBE's bloedlijn de Ryman Genetic-afdruk nadelig heeft beïnvloed of niet. Nadat ik veel jonge honden voor George Ryman ben begonnen, zal ik in staat zijn om in zeer korte tijd te vertellen, terwijl ik haar laat rennen, of de Ryman Genetic-afdruk nog steeds waar is in mijn pup. GBE had de neiging om slecht te kiezen in de eerste jaren van zijn kenneloperatie, honden die afkomstig waren van showvoorraad. Hij kwam terug naar de Real Ryman-honden, om te proberen de Grouse Dogs te krijgen die hij wilde. In feite gebruikte hij Rymans Blue Heather, een van de honden die ik begon, om zijn raslijn op te schonen en te hebben wat hij wilde als een Grouse Dog-lijn. Veel sportmensen lijken erg van de Old Hemlock-lijn te houden, ik heb Ruff, zijn allerbeste mannelijke Old Hemlock-hond, zien jagen, hij leek erg op George Rymans Grouse Dogs, zijn vader was een ongelooflijke Ryman Blue-dekreu. In de loop van de tijd hebben veel van de fokkers de Ryman genetische afdruk verwaterd, ik hoop dat de pup die ik van Wyss Fireside Setters heb ontvangen een grote Ryman Grouse Dog is, we zullen zien. De laatste pup die ik van Mike bij Wyss ontving, was een terugval naar de echte Ryman Grouse Dog, ik hoop dat deze pup dat ook is.

alles goed,

Pine Creek/Dave
L.C. Smith Man

Pine Creek Ryman Daisy, onze meest dominante Reid/Ryman Grouse dog, heeft nog nooit een Grouse dog gezien die haar talenten evenaarde, misschien zal haar naamgenoot haar talenten waarmaken.
Image

Pine Creek Ryman Maggie Mae & ik. Een ongelooflijke Ryman Grouse dog van minder dan 2 jaar oud, ik mis haar enorm. God jaagt achter een geweldige Ryman Grouse dog.

#3 ·
Echt interessante inzichten, Dave! Het is verbazingwekkend hoeveel van de capaciteiten van de Ryman Grouse Dog door genetica worden gevormd, en ik ben het helemaal eens over niet overtrainen. Ze op een natuurlijke manier in het bos laten leren, lijkt de beste manier om hun instincten te eren. Ik wens je het allerbeste met Daisy Mae - benieuwd hoe ze het in het veld doet!

#8 · (Edited)
Heren,
Bedankt voor de opmerkingen, ik waardeer het.

Vizslahunter,
Bedankt voor het leuke commentaar, ik kom de honden zeker tegemoet, ze zijn tenslotte de jagers, ik ben er alleen maar om de trekker over te halen als dat nodig is.

Flanagan77,
Mooie Orange Belton, hoe was de hond in het korhoenbos? Ik hoop dat hij geweldig was om achter te jagen. Na een paar keer met Ruff gejaagd te hebben, weet ik dat hij zeer getalenteerd was. Ik begrijp dat Briar ook een zeer goede korhoenderhond was, dus zijn genetische afdruk zou op zijn nakomelingen overgedragen moeten zijn.

abahun,
Ik train nog steeds zoals George Ryman & Adam Fogie me hebben geleerd, de honden moeten leren in het korhoenbos.

Multi,
Ik heb geen stamboomdocumenten opgestuurd, dus ik weet niet hoeveel Old Hemlock-bloed Daisy Mae heeft. Ik weet dat Mike van Wyss Fireside Setter zijn eigen manier heeft om de Ryman/Old Hemlock-fokkerij te mixen om de honden te krijgen die hij leuk vindt. In de toekomst kunnen we de stamboomdocumenten opsturen.

Ohio Mike,
Ik moet je gelijk geven, elke keer als ik een foto zie van een prachtige Ryman-hond, komen er ongelooflijke herinneringen bij me op. Ik hoop alleen dat ik gezond genoeg blijf om er nog een paar te hebben.

jml49,
We hebben nog steeds een mooie korhoenpopulatie in Potter/Tioga om korhoenderhonden te trainen. We hebben zelfs 3 dekkingen op mijn en het land van mijn buren, om direct voor de deur te trainen.

alles goed, het was een genoegen om met jullie allemaal te praten,

Pine Creek/Dave
L.C. Smith Man

Er gaat niets boven de magie van een Ryman Setter korhoenderhond.
Image

GBE met een paar van zijn jonge Ryman/Old Hemlock-honden, het eerste jaar had hij zijn Purdey-dubbelloops geweer.
Image

#9 ·
Multi,
Ik heb geen stamboomdocumenten opgestuurd, dus ik weet niet hoeveel Old Hemlock-bloed Daisy Mae heeft. Ik weet dat Mike van Wyss Fireside Setter zijn eigen manier heeft om de Ryman/Old Hemlock-fokkerij te mixen om de honden te krijgen die hij leuk vindt. In de toekomst kunnen we de stamboomdocumenten opsturen....
Nou, .....dat is jammer.

Zo'n 60 jaar geleden had ik een beagle genaamd Daisy Mae.
Een veilige en succesvolle herfst gewenst met je Daisy.

#12 · (Edited)
Flanagan77,
Nou, Ryman/Old Hemlock honden jagen heel erg goed op fazanten, ik ben er zeker van dat hij je door de jaren heen een echte show heeft gegeven. Als je ooit in mijn buurt komt, neem ik je mee naar een plek waar zowel korhoenders als fazanten leven rond een van onze kleine beekjes, het is een echte schietervaring om een Ryman-hond zowel fazanten als korhoenders tegelijkertijd in de bergen te zien jagen. Helaas worden de meeste van onze fazanten nu uitgezet, we krijgen wel wat overblijvers en ook wat spul dat in dat gebied is geboren. Het is echt leuk om te jagen, mijn maat Ken Graft en ik hadden een fantastische dag langs die beek met mijn Ryman-teef en zijn Gordon-teven, we kwamen allebei met een paar fazanten naar buiten en ieder van ons schoot ook een korhoen. Ik probeer dat gebied minstens één keer per seizoen te bejagen, wanneer de korhoen- en fazantenjachten elkaar overlappen. Prachtige foto van je hond achter in de SUV! Die moet je inlijsten.

alles goed,

Pine Creek/Dave
L.C. Smith Man

Ken Graft en zijn Gordon op haar laatste korhoenjacht. Ik kreeg Pine Creek Heston, onze mannelijke Ryman Setter, tegelijkertijd met Ken Ruby kreeg, ze zijn beide ouder dan 16 jaar en met pensioen. Ken heeft een nieuwe Gordon-puppy genaamd Charlie en ik heb een nieuwe Ryman/Old Hemlock-puppy genaamd Daisy Mae.
Image

• Like
Reactions: Flanagan77
#13 ·
Afgelopen maand, omdat ik een nieuwe Ryman/Old Hemlock Orange Belton-pup ontving, heb ik een aantal van mijn aantekeningen over hondentraining beoordeeld die George Ryman mij had doorgegeven. Een van de terugkerende instructies van George was om zijn korhoenders niet te overtrainen, dat zijn raslijn over vele jaren was ontwikkeld en de genetische afdruk voor het jagen op korhoenders van topkwaliteit was. Het overtrainen van een van zijn Ryman-honden belemmert in feite het vermogen van de hond om de strijd aan te gaan met Gods grootste wilde vogel, de korhoen. Hoewel een terugroepcommando zeker nodig is en ook spelletjestraining, moet een Ryman Korhoenderhond naar het bos worden gebracht en losgelaten worden om van de daadwerkelijke korhoenjacht te leren wat hij gefokt is om te doen. Ik zag George Ryman dit aan bijna elke sportman vertellen die zijn nieuwe pup ophaalde, gedurende vele jaren. Hij instrueerde me over hoe hij wilde dat zijn korhoenders begonnen, en geloof me, ik deed wat me werd verteld. Ik kijk ernaar uit om Pine Creek Ryman Daisy Mae de komende maanden in het grote bos te laten rennen, we hebben genoeg korhoenders in Potter/Tioga om nog steeds te trainen zoals George me leerde. Omdat Daisy Mae deel uitmaakt van Old Hemlock, is ze een zeer dominante vrouwelijke pup. George Ryman leerde me dat GBE niet genoeg wist over Ryman Korhoenders om ze te fokken toen GBE zijn kennel begon. Ik sta op het punt om te zien of het hebben van een deel van de bloedlijn van GBE de Ryman Genetic imprint nadelig heeft beïnvloed of niet. Nadat ik veel jonge honden voor George Ryman ben begonnen, zal ik in zeer korte tijd kunnen vertellen of de Ryman Genetic imprint nog steeds waar is in mijn pup, terwijl ik haar laat rennen. GBE had de neiging om slecht te kiezen in de eerste jaren van zijn kenneloperatie, honden die afkomstig waren van showvoorraad. Hij kwam terug naar de Real Ryman-honden om te proberen de korhoenders te krijgen die hij wilde. In feite gebruikte hij Rymans Blue Heather, een van de honden die ik begon, om zijn raslijn op te schonen en te hebben wat hij wilde als een korhoenderlijn. Veel sportmensen lijken erg van de Old Hemlock-lijn te houden, ik kon Ruff, zijn allerbeste mannelijke Old Hemlock-hond, zien jagen, hij leek erg op George Rymans Korhoenders, zijn vader was een ongelooflijke Ryman Blue-dekreu. In de loop van de tijd hebben veel van de fokkers de Ryman Genetic imprint verwaterd, ik hoop dat de pup die ik van Wyss Fireside Setters heb ontvangen een grote Ryman Korhoenderhond is, we zullen zien. De laatste pup die ik van Mike bij Wyss ontving, was een terugval naar de echte Ryman Korhoenderhond, ik hoop dat deze pup dat ook is.

alles goed,

Pine Creek/Dave
L.C. Smith Man

Pine Creek Ryman Daisy, onze meest dominante Reid/Ryman Korhoenderhond, heeft nog nooit een Korhoenderhond gezien die haar talenten evenaarde, misschien zal haar naamgenoot haar talenten waarmaken.
Image

Pine Creek Ryman Maggie Mae & ik. Een ongelooflijke Ryman Korhoenderhond op minder dan 2 jaar oud, ik mis haar enorm. God jaagt achter een geweldige Ryman Korhoenderhond.
Image
Hallo Pine Creek Dave,
Ik heb het gevoel dat ik je ken sinds ik meer dan 20 jaar korhoenders heb gejaagd rond Canton en Noord-PA. Mijn vriend Tom Ginger was een hondentrainer en hield van zijn setters. Helaas overleed Tom en eindigden mijn reizen naar PA vanuit SC. Hij had een hut in de buurt van Hillsgrove die ons basiskamp was. Zou graag een keer met je willen praten.
Jack

#14 · (Edited)
Pinetucky,
Jack bel me op elk moment 724-519-9802 - Murrysville thuis, tijdens het seizoen van de ruigpoot 814-433-6151 - Log Cabin trainingsfaciliteit Potter/Tioga.

Ik kende Tom niet persoonlijk, maar ik weet wel dat hij een goede hondentrainer was.

alles goed,

Pine Creek/Dave
L.C. Smith Man

Pine Creek Penny, een ongelooflijke Gordon Grouse Dog!

#29 ·
Pinetucky,
Jack bel me op elk moment 724-519-9802 - Murrysville thuis, tijdens het korhoenseizoen 814 -433- 6151 -Log Cabin trainingsfaciliteit Potter/Tioga.

Ik kende Tom niet persoonlijk, maar ik weet wel dat hij een goede hondentrainer was.

alles goed,

Pine Creek/Dave
L.C. Smith Man

Pine Creek Penny, een ongelooflijke Gordon Korhoen Hond!
Image
Pine Creek Dave,
Hoe was de korhoen- en houtsnippenvogels? Ik heb altijd gehoord dat sneeuw de korhoenders helpt omdat hun roofdieren niet door de sneeuw kunnen komen. Als dat het geval is, zou 2025 een goed jaar moeten worden. PA heeft een moeilijk weerjaar.
Pinetucky

#16 · (Edited)
FeMeBu,

Onthoud dat er verschillende lijnen setters zijn, van gezelschap Grouse honden tot FT-voorraad. Kies de hond die je wilt bezitten, George Ryman's Grouse honden waren de beste gezelschap Grouse jachthonden IMO, en vele anderen ook. Het waren geen FT-type honden, kies verstandig wat voor soort hond je moet bezitten en zorg ervoor dat de fokker zijn honden test/traint op Grouse voordat hij ze fokt als je een geweldige Grouse hond pup wilt.

alles is goed,

Pine Creek/Dave
L.C. Smith Man

2 jonge Ryman Setters die hun vak leren.
Image

#17 ·
Wijze raad - Ik ben in het westen en bekijk geen fokkers die FT-honden te paard laten lopen - ik ben een voetjager en ben van plan een hond toe te voegen waarvan ik het werk met plezier kan bekijken terwijl we samen in het veld zijn. Ik hoop ooit terug te keren naar het oosten en te genieten van echte korhoenders in het bos.

#19 · (Edited)
Verstandig advies - Ik ben in het westen en ben niet op zoek naar fokkers die FT-honden te paard trainen - ik ben een voetjager en ben van plan een hond toe te voegen waarvan ik het leuk vind om te zien hoe hij werkt terwijl we samen in het veld zijn. Ik hoop ooit terug te gaan naar het oosten en te genieten van echte korhoenders in het bos.
Even ter correctie van een generalisatie die op een openbaar forum is geplaatst, een forum dat bestaat zonder ooit rekening te houden met de individuele hond... Proefhonden, te paard, lopend schieten, dekkinghonden, wat dan ook, variëren en kunnen, afhankelijk van zowel de dekking als de vogel/vogelpopulatie, gemakkelijk worden bekeken en zullen samenwerken met de vogeljager.

De generalisatie is er echter zeker een om in gedachten te houden en komt naar voren als slechts een van de vele redenen waarom we een pup of een afgedankte oudere hond (geweldig idee) kunnen kiezen.
Het is echter geen goed idee om de deur blind te sluiten voor veel honden die prima zullen werken... alleen maar vanwege een proefverbinding, dichtbij of ver weg.

Ik zou echter willen voorstellen dat als men leeft en sterft met een generalisatie, het het beste is om niet ver af te wijken van wat men zich voorstelt... maar daarbij niet te ver te gaan in het claimen van wat nooit prachtig zal werken... of het nu een hond, een hagelgeweertype of een pet is.
Zelfs als de stretch een hoop high-fives oplevert.

Ik heb te veel met proeven verbonden pups gezien die op een gedenkwaardige manier presteerden... van elzen tot kort gras... om niet op te komen voor een pup of afgedankte of oudere hond die ten onrechte wordt gesorteerd om imaginaire redenen of... voor iemands anders goed gecreëerde en gecreëerde vogeljachttraditie.

*edit....Ik moet eraan toevoegen dat generalisaties ook omgekeerd werken. Proefhonden zijn niet de enige honden die in staat zijn tot dagen waarop we ons gewoon verwonderen over hun inspanningen... of hun productie.
Het kan jammer zijn als mensen honden gebruiken als niet meer dan voer om het domste beste te claimen.

#18 · (Edited)
FeMeBu,
Er zijn veel goede Grouse dog fokkers in het westen, in feite komen de meeste van mijn Grouse dogs nu uit het westen. Zowel mijn Ryman als Gordon Grouse dogs kwamen van fokkers uit het westen.

alles goed,

Pine Creek/Dave
L.C. Smith Man

Pine Creek Ryman Maggie Mae, een ongelooflijke Ryman puppy van Wyss Fireside Setters in het westen in WI.
Image

Pine Creek Ripper, een Norm Sorby Gordon Grouse dog uit Californië vele jaren geleden.
Image

Pine Creek Penny een Gene Myers Gordon Grouse Dog uit WI jaren geleden,
Gene is naar boven verhuisd, zijn kennel is verdwenen.
Image

#20 · (Edited)
Multi,
Het klinkt alsof je niet gelooft in genetische imprint, geloof me als ik je vertel dat er een groot verschil is tussen een metgezel van een korhoenderhond en andere honden die gefokt zijn voor andere specifieke doeleinden, zoals FT en jagen te paard.
Ja, je kunt met deze honden op korhoenders jagen en vechten tegen de genetische imprint waarmee ze gefokt zijn, en af en toe werkt het voor die specifieke eigenaar. Meestal is het vechten tegen de genetische imprint, vooral bij een hond die gefokt is voor een ander doel, een verliezende propositie. Een korhoenderjager adviseren om een hond te kopen die gefokt is voor een bepaald doel, zoals FT, doet de nieuwe eigenaar geen plezier. Vooral een oudere sportman die een metgezel van een korhoenderhond wil die met hem samenwerkt, in plaats van vogels voor zichzelf aan te wijzen, ver weg van de sportman. Ik hou van alle verschillende soorten jachthonden, wetende wat voor soort jachthond je moet kopen, zodat je met de genetische imprint werkt bij het trainen, is een belangrijke overweging bij het kopen van een jachthond, vooral korhoenderhonden die met hun meester in het bos werken. Vóór de uitvinding van de trainingshalsbanden was dit nog belangrijker dan tegenwoordig, met de komst van de trackinghalsbanden. Hoewel een sportman tegenwoordig de trainings-/trackinghalsbanden kan gebruiken om tegen de genetische imprint te vechten, raad ik het toch niet aan. Koop en gebruik de verschillende hondengenetica die jij als jager of FT-sportman nodig hebt om de klus te klaren die je nodig hebt. Vechten tegen de genetische imprint van een goed gefokte hond is meestal een verliezer.

alles goed,

PIne Creek/Dave
L.C. Smith Man
Pine Creek Korhoender Hondentrainers

GBE & zijn Ryman/Old Hemlock Korhoenderhond.
Image

• Like
Reactions: viking
#21 ·
Multi,
Het klinkt alsof je niet gelooft in genetische imprint, geloof me als ik je vertel dat er een groot verschil is tussen een gezelschapshond voor korhoenders en andere honden die gefokt zijn voor andere specifieke doeleinden, zoals FT en jagen te paard.
Ja, je kunt met deze honden op korhoenders jagen en vechten tegen de genetische imprint waarmee ze gefokt zijn, en af en toe werkt het voor die specifieke eigenaar. Meestal is het vechten tegen de genetische imprint, vooral bij een hond die gefokt is voor een ander doel, een verloren zaak. Een korhoenderjager adviseren om een hond te kopen die gefokt is voor een bepaald doel, zoals FT, doet de nieuwe eigenaar geen plezier. Vooral een oudere sportman die een gezelschapshond voor korhoenders wil die met hem samenwerkt, in plaats van vogels voor zichzelf aan te wijzen ver van de sportman. Ik hou van alle verschillende soorten jachthonden, wetende wat voor soort jachthond je moet kopen, zodat je met de genetische imprint werkt bij het trainen, is een belangrijke overweging bij het kopen van een jachthond, vooral korhoenderhonden die met hun baas het bos bewerken. Vóór de uitvinding van de trainingshalsbanden was dit nog belangrijker dan tegenwoordig, met de komst van de trackinghalsbanden. Hoewel een sportman tegenwoordig de trainings-/trackinghalsbanden kan gebruiken om te vechten tegen de genetische imprint, raad ik het nog steeds niet aan. Koop en gebruik de verschillende hondengenetica die je als jager of FT-sportman nodig hebt om de klus te klaren die je nodig hebt. Vechten tegen de genetische imprint van een goed gefokte hond is meestal een verliezer.
Niet wat ik zei, David.

Ik heb hier vele malen de waarheid, waarde en wijsheid van de genetica van jachthonden opgemerkt... net als ik het belang heb opgemerkt van het matchen van hond met eigenaar.

Honden, net als mensen, en zelfs met gescripte fokkerijen😃, komen misschien niet zo uit als gehoopt... honden vooral komen misschien niet zo uit dat ze alles meedragen wat nodig is om te winnen of te plaatsen bij een wedstrijd als er veel anderen zijn van gelijke kwaliteit van genetica, top en bottom.
Een pup kan afvallen door het simpele gebrek aan barst in de staart... als zulke fijne punten alles zijn wat tophonden scheidt... ze kunnen ook niet uitreiken en variëren.
Een oudere hond is misschien geen producent of kan problemen ontwikkelen met de leeftijd, zoals wij allemaal... veel dingen overkomen pups en ze worden doorgegeven... goede honden die vaak willen.
Een match van hond en man, eerlijk gezegd,... wordt niet alleen gedreven door genen van vader of moeder of linten of namen van een roemruchte aard, of wat dan ook... dat zijn slechts factoren die in vrij grote mate kunnen variëren.
Belangrijk, maar men moet verder kijken dan generalisaties van alle soorten.

Denken dat genetica of 'imprint' zoals je het noemt gegarandeerd is, is ..... nou ja, optimistisch ..... er zijn veel factoren nodig, van kans en training af, om een pup volledig te laten bloeien voor één doel.
Voeg eigenaren toe die een FT-pup kopen alleen maar kijken naar ras of kleur... zoals je deed met Rory van Fazenbaker... en dan ontdekte je dat je Rory niet aankon... dat gebeurt en ik ben blij dat Rory uiteindelijk een goed tehuis heeft gevonden... arme kleine verwarde pup.
Fwiw, ik ken Al Faze... ging naar een wedstrijd waar hij alleen maar meedeed om te zien... beschouwd als een rode hond, wilde een rode hond maar stelde mijn eigen wensen achter mijn realiteit.
Ik ging de Gordon setter-route... een andere tijd van het leven, maar ik ga misschien een andere richting op.

De generalisatie dat wedstrijd honden geen voetjagende honden zijn... einde verhaal... is pure BS.
Wees eerlijk met behoeften en capaciteiten, maar verwaarloos geen pup of oudere hond uit de hand of uit oude mannetjesverhalen... alleen.

Wat betreft "geloven" in jou, David... doe ik... ongeveer 48% waard... voor de rest heb ik de röntgenfoto's gezien, om het zo te zeggen.💡
Ik ben ook getuige geweest van je ... hoe noemde je het... "bergmanhumor"? re jachthonden... lang geleden.
Dat is niets voor mij... toch, een veilige herfst met de nieuwe pup... je hebt veel zegeningen in de Endless Mountains zonder de noodzaak van overdrijving bij het vergulden van de lelie.
.

#22 · (Edited)
Multi,

Ik zeg al vele jaren tegen sportmensen dat ze een jachthond moeten kiezen die geschikt is voor de klus die ze willen klaren. Genetische imprint moet worden bewerkt, niet bestreden. Uw mening over FT-honden die goede korhoendershonden zijn, is meestal volkomen verkeerd, heel zelden pakt het goed uit voor de eigenaar/trainer. Het zijn mensen zoals u die deze verkeerde informatie blijven verspreiden aan echte jagers, waardoor ze uiteindelijk naar mij of iemand zoals ik komen om hen te helpen bij de aankoop van hun tweede hond, zodat ze er daadwerkelijk mee op korhoenders kunnen jagen. Misschien moet u veel meer kennis en ervaring hebben met veel jachthonden voordat u een sportman adviseert over welk type jachthond hij zou moeten bezitten. De sportman zelf zal u vertellen wat voor soort jachthond hij nodig heeft. Verschillende honden voor verschillende doeleinden. Vechten tegen een genetische imprint is dwaas en meestal tijdverspilling. Er zijn veel jachthonden gefokt voor de jacht en veel gefokt voor FT, kies verstandig wanneer u koopt.

alles goed,

Pine Creek/Dave
L.C. Smith Man

Kleine Münsterländer veelzijdige korhoenderhond, gefokt en getest voor de jacht met de meester, is geen goede FT-hond. Sommigen hebben het geprobeerd, de genetische imprint van de jacht met de meester gedurende vele honderden jaren elimineert FT-spellen bijna volledig.

#23 · (Edited)
Multi,
Al vele jaren zeg ik tegen Sportsman dat ze een jachthond moeten kiezen die geschikt is voor de taak die ze willen uitvoeren. Genetische imprint moet worden gebruikt, niet bestreden. Uw mening over FT-honden die goede korhoendershonden zijn, is meestal volledig verkeerd, heel zelden pakt het goed uit voor de eigenaar/trainer. Het zijn mensen zoals u die deze verkeerde informatie blijven verspreiden aan echte jagers, waardoor ze uiteindelijk naar mij of iemand zoals ik komen om hen te helpen bij het kopen van hun tweede hond, zodat ze er daadwerkelijk mee op korhoenders kunnen jagen. Misschien moet u veel meer kennis en ervaring hebben met veel jachthonden voordat u een sportman adviseert over welk type jachthond hij zou moeten bezitten. De sportman zelf zal u vertellen wat voor soort jachthond hij nodig heeft. Verschillende honden voor verschillende doeleinden. Vechten tegen een genetische imprint is dwaas en meestal een verspilling van tijd.
Ik heb nooit 'korhoen' gespecificeerd...wat, denk ik, wil zeggen korhoen, David.

Maar FT, pup of afgeschreven, kan het prima doen op Bonasa U.....de mate of het percentage is in principe afhankelijk van...hond, gelegenheid, training....eigenaar & meer.

Eerste foto was fazant, maar de tweede vond een korhoen onder de neus van Emerson....FT-fokkerij.
Misschien niet zo zeldzaam als u graag zou willen geloven, David.....toch ben ik uiteindelijk naar een Gordon gegaan en daar ben ik blij om.
We veranderen, situaties veranderen......de match is wat telt, niet de dwaze generalisaties.
Het beste is om nooit mogelijkheden uit te sluiten, imho.

Nogmaals, het advies is niet...FT-fokkerij....lees dat langzaam.

Het advies is om wijs genoeg te zijn om goed te evalueren, in hond, zelf en thuis.....en niet te worden beïnvloed om een richting op te gaan, zonder goede reden....of beïnvloed te worden door het advies van mensen die onervaren of oppervlakkig ervaren zijn in wat ze niet leuk vinden of bevooroordeeld zijn door tradities die zijn gecreëerd om een ​​imago te creëren.

Image

Image

#24 · (Edited)
Multi,

ik probeer u of uw hond zeker niet te beledigen. Ik laat u achter met wat George Ryman tegen al zijn klanten zei: "breng mijn Ryman-honden gewoon naar het bos, ze zullen u leren hoe u op korhoenders moet jagen. Heb nog nooit een FT-hond met dit soort genetische imprint gezien. Het is het verschil in genetische imprint, waarnaar de eigenaar/jager zoekt bij het kiezen van jachthonden, voor een bepaalde taak die ze willen laten uitvoeren. Ongetwijfeld kunnen de FT-honden met veel training en gebruik van de e-halsband nog steeds op korhoenders jagen, het is hoeveel training en werken tegen de genetische imprint van de honden die het verschil maakt, vooral bij het werken met een korhoenderhond. Er zijn honden gefokt voor verschillende doeleinden, de potentiële eigenaar moet de juiste hond kiezen voor de taak die hij wil/moet doen.

alles goed,

Pine Creek/Dave
L.C. Smith Man

Pine Creek Ryman Daisy zit om haar eerste korhoen af te leveren, met haar broer die aan zijn korhoen op de grond achter mijn been snuffelt.

#25 ·
Multi,
Ik probeer je of je hond zeker niet te beledigen. Ik laat je achter met wat George Ryman tegen al zijn klanten zei: "Neem mijn Ryman-honden gewoon mee het bos in, ze zullen je leren hoe je op korhoenders jaagt. Heb nog nooit een FT-hond met dit soort genetische afdruk gezien. Het is het verschil in genetische afdruk, waarnaar de eigenaar/jager zoekt bij het kiezen van jachthonden voor een bepaalde taak die ze willen laten doen. Zonder twijfel kunnen de FT-honden met veel training en gebruik van de e-halsband nog steeds op korhoenders jagen, het is hoeveel training en werken tegen de genetische afdruk van de honden die het verschil maakt, vooral bij het werken met een korhoenderhond. Er zijn honden gefokt voor verschillende doeleinden, de toekomstige eigenaar moet de juiste hond kiezen voor de taak die hij wil/moet doen.
Dat advies is van veel fokkers gekomen... het was niet uniek voor of afkomstig van de heer Ryman.

Kortom, de 'eigenaar/jager'... zoals voorheen💡... moet naar veel factoren kijken bij het kiezen van een pup of oudere hond om zijn leven mee te delen... Genetica kan er een zijn... een afhankelijk van de diepte van de beschikbare pool tho.
Een voordeel van proeffokken is de diepte van die pool.
Geen allesomvattend... slechts een realiteit.

🤣De e-halsband op Emerson was voor stekelvarkens in de Yoop en een zeer nauwe ontmoeting met een opgesloten mogelijk hondsdolle wasbeer in KS... dus vooral voor mij.🤣
In latere jaren had de jongen er geen nodig... nooit echt op vogels jagend, goede genade... Ik denk dat sommige mensen die weg misschien wel gaan, maar elektrisch, zoals GPS, is voor mij alleen verzekering voor het slechtste geval.

Ik had een oudere setter van 13 jaar, bijna doof, genaamd Patch... hij was van Jezioro's Tomba... Patch kwam op een winderige dag in de Yoop in een kom terecht, raakte verdraaid en hoewel ik hem uiteindelijk gelukkig jagend na 2 uur van zijn verwarring in het gareel kreeg... het was alleen maar vanwege een Astro.
Dat was Patches laatste jacht in het noorden... een goede pup die ik kreeg toen hij 8 jaar oud was... zijn 6 jaar met mij waren schatten.

Veel plezier met het kiezen van een hond voor een baan, David... dat doen we allemaal tot op zekere hoogte... maar in plaats van een arbeider koos ik een hond om wie de hond is, misschien voor wat ze nodig hebben en vooral voor wat ik in hun ogen zie.
Dan gaan we op vogeljacht... Ik ben nog nooit ontevreden geweest en heb nog nooit een hond of pup van mij een nieuwe eigenaar hoeven te zoeken.

#27 · (Edited)
Emerson was een borduurhond van Dick Stroup in PA....een driekleurige Engels...hij was drie toen ik hem kreeg.

Setters variëren.....Llews, Duals, etc....Emerson zou beschouwd worden als FT Coverdog setter of walking/shooting dog type, neem ik aan.
Ik maak me niet veel zorgen over zulke dingen.....de grootte van Engelse setters varieert van kleinere trial honden zoals mijn Rock hond was 38# op vechtgewicht tot sommige van de dual-type Old Hemlock, Ryman-type, Decoverly, SettersWest, enzovoort veel groter.
Allemaal mooi...vacht varieert ook....ze zijn allemaal individuen, zoals alle honden.

Wat betreft het verschil...sommige mensen omarmen graag het idee dat hun pup op de een of andere manier anders is, d.w.z. beter....er zijn echter goede pups overal en dan zijn er degenen die zo onvolmaakt zijn als wijzelf en vaak kunnen zij het zijn die ons bij het hart grijpen....zelfs zonder een duim die tegenovergesteld is.

Ik heb labs gehad, deze Gordon nu en een GSP samen met Engelse setters.....elk bracht iets.
Ik hoop dat ik hen ook iets heb gebracht.

Het interessante punt van deze foto was dat Emerson zijn hoornvlies scheurde bij het apporteren van een fazant in PA jaggers....hij had een microchirurgie aan zijn oog nodig in de OSU dierenkliniek in Columbus om de resulterende flap weer aan elkaar te naaien. Binnen een maand of iets meer of minder na de operatie was hij de eerste hond in KS met een patrijs punt zo solide als een gouden dollar.....een Sweet 16 bezegelde zijn herstel.
Hij was een goede hond....en zoals bij hen allemaal, Emerson heeft me veel geleerd.

#30 · (Edited)
Pinetucky,

Helaas werd mijn korhoenseizoen 2025 ingekort door een voetoperatie, waar ik nu nog steeds van herstel.

De eerste 2 weken van het korhoenseizoen in Potter/Tioga waren echter ongelooflijk, met veel jonge korhoenders om op te jagen. De eerste 3 keer dat we in het korhoenbos waren, kwamen we thuis met onze limiet van 2 vogels, van verschillende dekkingen in onze bergen, het beste korhoencontact dat we in vele jaren hebben gehad, het lijkt erop dat onze korhoenpopulatie zich redelijk goed heeft hersteld. Ik moest na de eerste 2 weken vertrekken om aan mijn voet geopereerd te worden in de VA in Pittsburgh. Helemaal geen leuke tijd. Herinneringen aan de eerste 2 weken van het korhoenseizoen 2025 houden me gaande voor volgend seizoen!

alles goed,

Pine Creek/Dave
L.C. Smith Man
Pine Creek Grouse Dog Trainers
Image