Shotgun Forum banner

Beginner - Beste betaalbare shotgun voor skeet en sport schieten?

6.2K views 72 replies 35 participants last post by  mudpack  
#1 ·
Groeten,

Ik ben een beginner met vuurwapens, vooral met hagelgeweren. De laatste tijd heb ik interesse gekregen in de hobby van sport- en kleiduifschieten en ik ben van plan om minstens een of twee keer per maand naar de kleiduivenschietbaan te gaan. Daarom hoop ik wat begeleiding te krijgen over hagelgeweren, specifiek in de O/U-categorie, semi-automatisch of zelfs pompactie. Ik ben op zoek naar een betaalbaar maar kwalitatief hagelgeweer voor een prijs tot 700 $.

De vier hagelgeweren die ik tot nu toe heb uitgekozen, gebaseerd op mijn onderzoek:

1. Yildiz Sporting HPS 12
2. Tweedehands Weatherby Orion 12G 28` gemaakt in Japan voor 450 $
3. CZ 612 Target
4. Stoeger M3000

Zijn alle over-unders ook in staat om goed te kleiduifschieten en sportschieten? Is er een nadeel aan het gebruik van je gewone O/U in vergelijking met een die specifiek is gebouwd voor kleiduif- en sportschieten?

Alle begeleiding zou zeer gewaardeerd worden.

#4 ·
Uw grote “nadeel” bij het gebruik van uw “standaard” O/U in plaats van een die is gebouwd voor het schieten op doelen, is over het algemeen het gewicht. Hoewel het voor sommige mensen misschien geen slechte zaak is, zijn “veldgeweren” meestal lichter dan hun “sport”-tegenhangers. Dit kan worden bereikt door kortere lopen, slankere ribben, slankere kolf, het gebruik van extractoren in plaats van uitwerpers en lichtmetalen ontvangers. Minder gewicht is gelijk aan meer terugslag bij gebruik van een bepaalde lading.

Het zoeken naar een O/U-geweer (in kaliber 12) van ongeveer 8 pond is erg populair voor het schieten op doelen. Verstelbare kammen, dubbele korrels,
Multichoke-systemen (de meeste nieuwe wapens hebben dit), bredere ribben, langere lopen en palmzwellingen zijn allemaal zeer populaire toevoegingen voor doelgeweren ten opzichte van hun veldgeweer-tegenhangers.