Shotgun Forum banner

Veiligheids-/schietbril tijdens de jacht...

2.5K views 25 replies 21 participants last post by  briano52  
#1 ·
Ik ben opgegroeid met jagen in de jaren 90 en we droegen geen veiligheidsbril tijdens het jagen of kleiduifschieten. Misschien waren wij dat gewoon, maar ik heb eigenlijk nooit iemand anders ze zien dragen, behalve mensen die kleiduiven schoten. We droegen wel altijd oorkappen voor kleiduiven.

Ik werk in de zware industrie en de laatste 20 jaar leef ik praktisch met een veiligheidsbril op. Ik ben ze ongeveer 10-12 jaar geleden gaan dragen tijdens het jagen en kleiduifschieten. Als mijn 8-jarige zoon meegaat voor kleiduiven of een jacht, dan zijn het oorkappen en een bril die op maat zijn gemaakt. Ik laat hem de oorkappen niet dragen tijdens het jagen, maar een veiligheidsbril om goede gewoonten te beginnen en om takjes/braamstruiken/etc. uit zijn ogen te houden.

Ik ben benieuwd hoeveel van jullie mede-jagers die geen bril op sterkte dragen, daadwerkelijk een veiligheidsbril of schietbril dragen in het veld?

#2 ·
Draag bijna altijd een schietbril....want takken en stokken, stof en vuil wachten gewoon op een ongelukkige stap. Ik zou ze 100% van de tijd moeten dragen, maar voor een paar % in natte of vochtige tijden word ik een idioot.

Bovendien heb ik nog geen schietbril gedragen en een les geleerd.

#5 ·
Ik draag een bril. Maar als ik in het veld ben en snel een schot moet lossen, zou ik de gehoorbescherming niet overslaan, maar ik heb wel eens zonder bril geschoten. Gewoon om eerlijk te zijn.
Ik gebruik oordopjes als ik op duiven jaag of in een schuilhut op gevogelte jaag. Tijdens de jacht in de hooglanden doe ik niet moeilijk met gehoorbescherming, omdat ik niet veel schiet op een dag of de loop van een andere jager een paar meter verderop heb.

#8 ·
Een bril en gehoorbescherming zijn voor mij verplicht. Met gepolariseerde, gekleurde glazen, waarom geen bril dragen die je helpt om doelen sneller op te pikken? Ook met alle gehoorbescherming waarmee je gesprekken kunt horen en je gehoor kunt beschermen, waarom niet? Rinkelende oren en pijnlijke ogen zorgen voor slecht schieten en een slechte dag.

#12 ·
Terwijl ik dit schrijf, draag ik hoortoestellen. Toen ik begon met jagen, droeg ik, net als mijn vader en grootvader, geen gehoor- of oogbescherming. Gehoorbescherming was ongehoord en het dragen van een bril maakte je gevoelig voor wazig zicht in de regen. Mijn gewoonten zijn veranderd, ik schiet niet zonder zowel gehoor- als zichtbescherming.

Ik wisselde tussen een aantal gehoorbeschermingsapparaten totdat ik TETRA probeerde. De mijne hebben een modus waarin ze het geluid van opvliegende vogelvleugels versterken, waardoor ik sneller kan reageren op het opvliegen van een vogel (wat mijn tragere reflexen enigszins compenseert). Ik heb een online gehoortest gedaan tijdens het bestellen en ze hebben ook mijn gehoorverlies gecorrigeerd. Ze lijken geen windruis op te pikken. Ik merkte toen ik ze droeg tijdens kleiduifschieten (een andere modus) dat mijn gehoor slechter werd toen ik ze aan het einde van het schieten afdeed. Dat overtuigde me ervan om het proces te doorlopen om mijn gehoor te laten testen door een audioloog en echte hoortoestellen te bestellen voor dagelijks gebruik. Mijn jachtvriend merkte mijn verbetering in het horen van vogels (watervogels is een derde modus), zowel voor wild als voor watervogels, en gaat zijn gehoor opnieuw laten testen en overweegt ook elektronische gehoorbescherming.

Oogbescherming is een must tijdens kleiduifschieten. Ik heb verschillende scherven van gebroken doelen gehad die me raakten. Tijdens het jagen heb ik een aantal incidenten gehad met struiken, ben ik beschoten door vallende pellets tijdens de watervogeljacht en heb ik poederresten in mijn gezicht gekregen. De kleuring is een bonus, die me helpt om vogels snel te identificeren met scherp zicht. De rand van mijn hoed helpt regen van de lenzen te houden. Ik geef toe dat ik af en toe moet stoppen en mist of waterdruppels van ze moet schoonmaken. Hoewel ik mijn zicht heb gecorrigeerd, zou ik ongeacht de situatie oogbescherming dragen.

#14 ·
Ben je ooit beschoten? Voelt als een steek. Tenzij het je ogen zijn.
Nog nooit beschoten, maar ik heb wel eens regen over me heen gehad tijdens het jagen op duiven op openbaar land.

Ik draag nu mijn Rangers tijdens het jagen. Ik heb een paar nare "booms" gezien en dat is de reden dat ik ze in de eerste plaats ben gaan dragen.

#15 ·
Ja, oogbescherming altijd. Ik draag gewoon mijn Rangers of Decots die ik gebruik voor Clays... Ook de lichtgele tint is geweldig voor vroeg weinig licht en ochtendjacht. Natuurlijk kunnen helderdere dagen een bronzen lens vereisen. Maar er kan zoveel misgaan in het veld en niet alleen door wapens. Een boot in het donker door wat overstroomd hout varen zonder oogbescherming is vragen om een tak in je oog te krijgen. Meestal gebruik ik gehoorbescherming in de schuilplaats of het duivenveld. Misschien niet zozeer bij het jagen op fazanten of korhoenders. Maar oogbescherming... altijd.

#21 ·
Ik draag altijd een schietbril, heb al schoten gehad die van bomen afketsten en mijn bril raakten. Ik draag geen gehoorbescherming in het veld, maar wel altijd op kleibanen.
Buster
Overweeg voor de jacht op maat gemaakte oordopjes met ventilatieopeningen te nemen, waarmee u het wild kunt horen, maar die zich afsluiten bij het geluid van een hagelgeweer met een hoog decibelniveau. Audiologen die mallen maken voor hoortoestellen kunnen deze service verlenen. Ik heb deze geprobeerd voor het schieten op doelen, maar geloof niet dat ze voldoende geluidsdemping creëren voor de honderden schoten waaraan uw oren worden blootgesteld in een groep schutters. Ze zijn echter best handig bij de beperkte blootstelling aan geweergeluid bij de meeste jachtinspanningen.

#17 · (Edited)
Armtx77,
We begonnen mooie schietbrillen te dragen zodra ze te koop waren, zelfs al in de late jaren 50. Ik heb de brillen met verwisselbare lenzen, het eerste paar was van Browning met 7 verschillende gekleurde lenzen, en het tweede paar van CSMC met 30 verschillende gekleurde veiligheidslenzen om te schieten op alle verschillend verlichte dagen, tijdens het jagen of kleiduifschieten. Ik geloof dat deze specifieke veiligheidsschietbrillen allemaal door hetzelfde moederbedrijf worden gemaakt. Ik heb ook gehoorbescherming, in-ear, hoewel ik tijdens het jagen graag de normale geluiden in het bos hoor, maar ze zijn geweldig voor kleiduifschieten. De gehoor- en oogbescherming zijn beide ver gekomen met hun technologie, geweldige dingen.

alles is goed,

Pine Creek/Dave
L.C. Smith Man

• Like
Reactions: Armtx77
#18 · (Edited)
Armtx77,
We begonnen mooie schietbrillen te dragen zodra ze te koop waren, zelfs al in de late jaren 50. Ik heb de brillen met de verwisselbare lenzen, het eerste paar was van Browning met 7 verschillende gekleurde lenzen, en het tweede paar van CSMC met 30 verschillende gekleurde veiligheidslenzen om te schieten op alle verschillend verlichte dagen, tijdens het jagen of kleiduifschieten. Ik geloof dat de veiligheidsbrillen allemaal door hetzelfde moederbedrijf worden gemaakt. Ik heb ook gehoorbescherming, in-ear, hoewel ik tijdens het jagen graag de normale geluiden in het bos hoor, ze zijn echter geweldig voor kleiduifschieten. De gehoor- en oogbescherming zijn beide ver gevorderd met hun technologie, geweldig spul.

alles goed,

Pine Creek/Dave
L.C. Smith Man
Het is interessant om de verschillende opmerkingen te horen.

Ik groeide op met jagen langs de I-80 in Illinois, met jongens die er al sinds voor de Tweede Wereldoorlog mee bezig waren, veteranen van de Tweede Wereldoorlog, Korea en Vietnam. Tenzij ze een Px-bril droegen, droeg geen van hen een veiligheidsbril.

Het was wat ze wisten, en dus wat ons andere werd geleerd. De meesten van hen zouden waarschijnlijk geen geld uitgeven aan schietbrillen. Ik denk ook dat OSHA-achtige regelgeving in die tijd niet bestond of in de kinderschoenen stond.

Ik ben blij dat de dingen zo zijn veranderd dat mensen weten dat ze minimaal een veiligheidsbril en zeker gehoorbescherming moeten dragen voor de sportspellen. Er zijn een paar jachtsituaties waarin ik ervoor ben en gehoorbescherming draag. De enige keer dat ik het niet doe, is bij het jagen op wilde fazanten. 3 van ons verspreiden zich over 30-40 meter en schieten MOGELIJK 10 schoten per dag tussen ons 3... veel minder dan elke OSHA-standaard.

#19 ·
De reden voor het dragen van een schietbril houdt niet op bij problemen met je shotgun of hagel uit een geweer van iemand anders... de reden strekt zich uit tot het verblijf in elzen, buggywhips of op kort gras.
Dat van harde lessen geleerd.

#20 ·
Vorig seizoen was ik aan het fazantenjagen met mijn nieuwe lab, gewoon wij twee. Hij stond 20-30 meter verderop en een tak, die uit het niets leek te komen, raakte me in mijn rechteroog. Het was moeilijk om me te concentreren voor de rit naar huis. Ik dacht dat mijn schietcarrière voorbij was. Ik ging naar een oogarts, liet het controleren en kreeg antibiotica-druppels. Godzijdank genas het. Ik zal NOOIT meer het veld ingaan zonder schietbril. Nooit.

#25 · (Edited)
Heren,

De reden dat ik in de jaren 50 een schietbril droeg, was dat mijn vader altijd zijn veiligheidsbril op sterkte droeg en mijn broer ook een veiligheidsbril op sterkte had, dus ik droeg natuurlijk ook een goede veiligheidsschietbril. Ik volgde gewoon de leer van mijn vader, net als de rest van onze traditionele korhoenderjacht, ik deed wat me als jongere werd verteld, in de korhoenderbossen.

alles is goed,

Pine Creek/Dave
L.C. Smith Man

#26 ·
Mijn vader jaagde zijn hele leven zonder gehoor- of oogbescherming. Zijn gehoor was zo goed als weg toen hij 50 was. Ik leerde over gehoorbescherming op ongeveer 25-jarige leeftijd. Gebruik het sindsdien. Ik gebruik oorkappen met een elektronische geluidsafsnijding. Ik ben er dol op en zou zonder hen niet jagen of met een geweer schieten. Mijn huidige paar oorkappen is een Sordin. Beste ooit. Ik ben nu 72 en heb licht gehoorverlies. Ik wil er niet aan denken hoe het zou zijn als ik niet was begonnen met het gebruik van gehoorbescherming toen ik dat deed.

Ik draag ook een schietbril van Decot voor alle jacht en kleiduifschieten. De paarse tint maakt de doelen en vogels helderder. Mijn schietbril is al 20 jaar een multifocale bril. Sommige mensen houden niet van multifocale glazen, maar ik ben er dol op. Ik kan de scorekaart lezen en het doel zien. Decot beveelt eigenlijk bifocale glazen aan boven multifocale glazen. Maar ik draag de hele tijd multifocale glazen, dus de Decot multifocale glazen zijn geweldig voor mij. De service en persoonlijke aandacht bij Decot zijn erg goed. Sterk aanbevolen.