Shotgun Forum banner

Overlevingsgeweer

28K views 37 replies 19 participants last post by  Performance Services LLC  
#1 ·
Ik reis veel om te prospecteren, op schatten te jagen en te verkennen en heb me gevestigd op wat ik beschouw als mijn beste combinatie van kampverdediging/overlevingswapen en munitie. Mijn reizen en avonturen brengen me van grizzlybeer-, wolf- en bergleeuwengebied naar pekari-, ratelslang- en ongedocumenteerd grensoverschrijdingsgebied en soms allemaal binnen dezelfde maand.

Ik heb me gevestigd op de NEF Turkey Pardner met optionele slugloop met open vizier. Ik heb een 5-patroonhouder op de kolf en een 15-schots tactische sling. Ik laad de houder met 5 DIXIE IXL-DGS Slugs, de sling met 8 van hun 3 inch Tri-Ball patronen, dan vier 3 inch #4 of #5 Turkey patronen en tenslotte drie 2.3/4 inch skeet patronen.

De Dixie IXL-DGS wordt geladen in het kamp of tijdens het wandelen in berengebied. Ik ben er vrij zeker van dat de Dixie IXL-DGS het antwoord is op elke verdwaalde grizzly die denkt mij tot slachtoffer te maken. De Tri-ball reserveer ik voor wolf, bergleeuw of tweevoetige roofdieren of om indien nodig op herten, varkens, antilopen of pekari's te jagen, de turkey patronen zijn om vogels, eekhoorns of konijnen op vrij korte tot middellange afstand te schieten vanwege de trekken die een behoorlijke spreiding veroorzaken en de skeetschot is om van dichtbij met ratelslangen om te gaan.

De trekken helpen de Tri-ball in mijn geweer beter te groeperen en schoten die verder gaan dan wat DIXIE aanbeveelt, zijn eigenlijk mogelijk met een kleine verhoging/hold over. Ik zou dat alleen doen op een levend dier in een overlevingssituatie waarin het erop of eronder is en voedsel nodig is, maar het is fijn om te weten dat de envelop kan worden verlegd als dat nodig is.

Ik oefen met laden en droogvuren met snap caps en al meer dan 39 jaar schiet ik een of andere versie van de NEF Turkey pardner, dus ik kan herladen zonder te kijken en dat bijna net zo snel als ik een pompkanon kan bedienen. Al met al ben ik best tevreden met de set-up en zou ik alle suggesties om mijn wapenplatform te verbeteren verwelkomen.

Dit is een geweldige site en ik kijk uit naar vele uren lezen en leren.

#2 ·
Ik vind je opstelling leuk. Ik heb over iets soortgelijks nagedacht (heb het echter nog niet gebouwd), maar dan met een getrokken choke tube op een korte (20-22") loop (een soort moderne paradox-gun). Heb je er al kleiduiven mee geschoten? Ik ben benieuwd hoe goed het zou werken op vliegende vogels.

#3 ·
Hoi Grouse870, ik vind je manier van denken ook goed. Ik heb er nog geen kleiduiven mee geschoten, maar ik heb het met #4 en #5 getest om te weten dat konijn, eekhoorn en hooglandvogels tot 30 meter in een overlevingssituatie in de pot kunnen worden gedaan. Wat de zware artillerie betreft, denk ik erover om met wat gerookt spek in mijn achterzak door grizzly- en wolvenland te lopen, alleen om problemen te veroorzaken en te zien wat er gebeurt, (grapje). Softsteel, heb je schatleads??? Ik ken een goed bewapende overlevingskerel die op zoek is naar zijn volgende grote avontuur....mail me!

#5 ·
Als je in grizzly-land woont, moet je je er zorgen over maken, zo niet, waarom zou je er dan voor plannen? Ik woon al meer dan 60 jaar in grizzly-land en heb er nog nooit een van dichtbij gezien. Begrijp me niet verkeerd, het is altijd goed om je voor te bereiden, maar als je niet woont waar grote beren zijn, verspil dan geen tijd met je zorgen te maken over hen, maar maak je zorgen over wat er in de buurt is, zoals tweebenige wezens. Wat wolven betreft, nu ik daar woon waar het er vol van zit, behandel ik ze als elke grote hond en het kost niet veel om ze neer te halen.

Dat gezegd hebbende, ik denk dat je keuze voor een overlevingsgeweer een goede is, en ik heb een paar hagelgeweren met korte loop die ik vrij vaak beschikbaar heb. Maar ik heb altijd een .44 mag op mijn heup, dus als het lange geweer in een boom hangt, heb ik nog steeds iets bij de hand. In een echte overlevingssituatie is het goed om meer dan één keuze te hebben. Ik hou ook van een .22 voor klein wild en vogels, maar je kunt maar zoveel meenemen. . . . :knipoog:

#9 ·
chucka said:
Meeteetse-citaat - "Ik heb meer dan 60 jaar in grizzly-land gewoond en er nog nooit een van dichtbij gezien."

Meeteetse ligt misschien een beetje ten zuiden van de beste plek voor overlevingspraktijken. Ik denk dat ze daar nu zijn. Een paar jaar geleden was het helemaal geen probleem rond het Wood River-gebied. Ik ben er al een tijdje niet meer geweest.

Als je er een paar wilt zien, kan ik Cody-North Fork, South Fork, Sunlight Basin en langs de Clark's Fork aanbevelen voordat je naar Cooke City gaat. Rond Debois in elke richting, maar zuid is een goede plek om te proberen te overleven. Om de beste oefening te krijgen, moet je natuurlijk tussen hen in de bush komen.

Wolven doden je hond terwijl je toekijkt. Heb je ooit het verhaal gehoord van hoe Meeteetse aan zijn naam kwam?
Ben er geweest, heb het allemaal gedaan. Wat ik bedoelde toen ik zei: "er nog nooit een van dichtbij gezien", is dat ik nog nooit het genoegen heb gehad om er een ons kamp te laten slopen. We oefenen goede kampopruiming en -opslag. Ik heb er verschillende gezien en ben zo dichtbij geweest als 50 meter, maar gelukkig ging de grizzly de andere kant op. Ik ben geboren en getogen in WY en heb gejaagd en gevist in alle gebieden die je noemde. Ik bezat een paar jaar een eigendom in Dubois en ik heb menig dag gevist in de Clark's Fork en andere beken en rivieren in en rond de Cody-omgeving. Ik heb schapen, herten en elanden ten westen van Meeteetse bejaagd. Ja, ik ken het land en ik heb veel respect voor de grizzly, maar ik neem altijd voorzorgsmaatregelen om ervoor te zorgen dat we geen persoonlijke ervaring hebben.

De wolf is een roofdier dat geen angst kent. Nu ze zich voortplanten en zich verspreiden in NW Wyo, kunnen ze een groter probleem zijn dan beren. Gelukkig zijn ze gemakkelijker te doden.

Wat de naam Meeteetse betreft, ik ken misschien het lokale verhaal niet, maar de naam betekent "Ontmoetingsplaats" of, zoals de stad graag adverteert, "Waar de Chiefs elkaar ontmoeten". Heb je een ander verhaal? Ik zou graag willen weten.

#12 ·
chucka said:
Meeteetse-citaat - "Wat de naam Meeteetse betreft, ik ken misschien het lokale verhaal niet, maar de naam betekent "Ontmoetingsplaats" of, zoals de stad graag adverteert, "Waar de Chiefs elkaar ontmoeten". Heeft u een ander verhaal? Ik zou graag willen weten.

Volgens de mondelinge overlevering van de lokale Indianenstammen waste een lange, lange tijd geleden een Indiaanse vrouw in dat gebied kleren op een oude wringerwasmachine en raakte per ongeluk een deel van haar anatomie in de wringer, en ze schreeuwde: "Oh meeteetse!" Vanaf die dag staat de plaats bekend als Meeteetse.

Nu kent u de ware geschiedenis van de naam. Vraag het aan een Indiaan, ze zullen het u vertellen.
:lol:
Had die wel zien aankomen. . . . . :lol: Dat is de laatste keer dat ik je om een uitleg vraag. . :lol: :lol:

#13 ·
Mateetsee,
Ik ben in het Gila-land. We hebben beren, maar de zwarte is geen Griz, 400 pond is een monster, maar zoals je weet, kan een twintigponder je hele dag verpesten. Grappig, paarden dragen geen weegschalen.
Ik draag een 3" .44spl voor de meeste dingen. Het is handig, het slaat hard en is accuraat. Hoewel we hier veel leeuwen hebben, sterven ze behoorlijk goed als je ze stevig raakt met zowat alles. Er is ons verteld om niet op de wolven te schieten. OK, wet en orde, dat ben ik. Hoewel ik wel een van de Mateetsee "Waarom huilen ze?" bumperstickers zou willen hebben, samen met mijn "Mexican Grey Wolves, rook een pakje per dag" sticker. Ik dwaal af. Als ik te voet ben, heb ik meestal een kleine drie inch Ruger single six. Het is gewoon zo'n vriendelijk dingetje en heel leuk.
Hier beneden in het grensgebied, zoals je misschien hebt gehoord, wordt tweebenig ongedierte een echt probleem. Tot nu toe heb ik dat grotendeels vermeden, maar ik ben steeds waakzamer. Ik zou een shotgun inpakken als de juiste ooit gebouwd zou worden. Ik zou graag een rechte pols, dubbele trekker 20 bore met ejectoren willen zien. Het zou Cyl/full met 20" buizen verstikt zijn en ongeveer vijf en een halve tot zes pond wegen. Het zou een kompas in de kolf hebben, evenals een mes dat op zijn plaats wordt gehouden met een veerkogel. Het zou putten in de kolf hebben om 6 2 3/4" patronen te herbergen en een soort kleine, nooit falende brander-aansteker en een sling van een soort bruikbaar touwwerk. Dat zou een echt overlevingsgeweer zijn waarmee een man alles zou kunnen nemen en redelijk goed uitgerust zou zijn als hij niets anders had. Ik heb het naar een paar makers gestuurd, geen interesse.

#14 ·
heelerman said:
Mateetsee,
Ik ben in het Gila-land. We hebben beren, maar de zwarte is geen Griz, 400 pond is een monster, maar zoals je weet kan een twintig ponder je hele dag verpesten. Grappig, paarden dragen geen weegschalen.
Ik draag een 3" .44spl voor de meeste dingen. Het is handig, het slaat hard en is accuraat. Hoewel we hier veel leeuwen hebben, gaan ze behoorlijk dood als je ze met ongeveer alles hard raakt. Er is ons verteld om niet op de wolven te schieten. OK, wet en orde, dat ben ik. Hoewel ik wel een van de Mateetsee "Waarom huilen ze?" bumperstickers zou willen hebben om bij mijn "Mexican Grey Wolves, rook een pakje per dag" te passen. Ik dwaal af. Als ik te voet ben, heb ik meestal een kleine drie inch Ruger single six. Het is gewoon zo'n vriendelijk dingetje, en erg leuk.
Hier beneden in het grensgebied, zoals je misschien hebt gehoord, wordt tweebenig ongedierte een echt probleem. Tot nu toe heb ik dat grotendeels vermeden, maar ik ben steeds waakzamer. Ik zou een shotgun inpakken als de juiste ooit gebouwd zou worden. Ik zou graag een rechte pols, dubbele trekker 20 bore met ejectoren willen zien. Hij zou verstopt zijn met Cyl/full met 20" buizen en ongeveer vijf en een halve tot zes pond wegen. Hij zou een kompas in de kolf hebben, evenals een mes dat op zijn plaats wordt gehouden met een veerkogel. Hij zou putten in de kolf hebben om 6 2 3/4" hulzen te herbergen en een soort kleine, nooit falende brander-achtige vuurstarter en een sling van een soort bruikbaar touwwerk. Dat zou een echt overlevingsgeweer zijn waarmee een man alles zou kunnen nemen en redelijk goed uitgerust zou zijn als hij verder niets had. Ik heb het naar een paar makers gestuurd, geen interesse.
Ik vind het shotgun idee leuk, ik zou er een kopen. Ik denk ook dat je keuzes van handvuurwapens goed zijn in elk deel van het land, behalve "groot" berenland. Katten en huilende honden gaan gemakkelijk neer en je .44 special zal de klus klaren. Waarom huilen wolven? Ik ben geen wolvenexpert, maar de meeste huilende dieren zoeken hun partner of de roedel. Soms is het de dominante Alpha man die begint te huilen. Waarom ze het doen? Ik denk dat ze gewoon graag zichzelf horen praten. . . . :D

#15 ·
LOL, ik dacht zeker dat je het wel zou hebben gezien. Het lijkt erop dat een paar jaar geleden een paar wolf-liefhebbers naar jouw stadje zijn gegaan om te bestuderen waarom wolven huilen. Een paar slimme locals bedachten een bumpersticker. "Waarom huilen wolven? Ze kunnen de kogel voelen!" God, ik zou er graag een willen hebben.
De .44sp, indien geladen volgens Elmers specificaties, zou de grote beer aankunnen denk ik, maar een zijwapen van welke aard dan ook zou niet mijn eerste keuze zijn.
Ik zou ook een van die shotguns kopen! Ik sprak met ? Ruger, enorme tijdverspilling. Ruger heeft niets innovatiefs meer gedaan sinds Bill overleed. Ik sprak met de New Ithica Gun co. Ze waren erg benaderbaar, maar hebben momenteel een behoorlijk volle agenda. Ik sprak ook, als laatste redmiddel, met CZ. Ik heb een paar dingen van hen geleerd. Ze zeiden dat het te duur zou zijn om het met een synthetische kolf te doen, omdat ze er 700 zouden moeten verkopen om alleen al de gereedschappen te betalen. Hel! Iedereen met wie ik praat wil zo'n geweer. Ik noem het een "Bush gun".
Ze zeiden dat een houten kolf goedkoper zou zijn omdat ze al een platform hadden om van te werken. Cool! Ik hou sowieso meer van hout. Ik vertelde ze dat ik dacht dat ik er zelf een behoorlijk aantal zou kunnen verkopen, alleen al in mijn kring van cowboys, ranchers, outfitters en algemene wapenfreaks.
We hebben er eigenlijk ongeveer een uur over gediscussieerd. Er is echter niets van gekomen.

#16 ·
Als ik de hele tijd in de bush zou zijn en af en toe klusjes zou doen, denk ik dat ik de voorkeur zou geven aan een goede pomp in 20 g. met een loop van 18 inch. Ik hou van de nieuwere AR-stijl inklapbare kolf. Ik heb er een op mijn Mossberg 500 in 12 g. en ben er echt dol op. Ik hou van de 12 g. maar als ik klusjes in de bush zou moeten doen, zou ik een beetje lood opofferen voor de gewichtsbesparing, maar ik denk niet dat ik het aantal patronen zou kunnen opofferen tot een enkel schot.

#17 ·
heelerman said:
LOL, ik dacht dat je het vast wel gezien zou hebben. Het lijkt erop dat een paar jaar geleden een paar wolf-liefhebbers naar jouw stadje zijn gegaan om te bestuderen waarom wolven huilen. Een slimme local kwam met een bumpersticker. "Waarom huilen wolven? Ze voelen de kogel!" God, ik zou er graag een willen hebben.
Nee, ik heb de bumpersticker niet gezien. Ik denk dat ik in een van die serieuze stemmingen zat. . . . :lol: Had moeten raden dat het geen serieus onderwerp was.

Ik vind het idee van de shotgun leuk. Jammer dat je het idee niet aan iemand kunt verkopen. Misschien Stoeger?? Ze lijken een verscheidenheid aan wapens te hebben, waaronder een aantal interessante dubbelloops geweren en verdedigings o/u geweren. Blijf proberen.

#18 ·
Hoezeer ik ook van pompen hou, ik denk dat de single-shot imo beter werkt in een overlevingssituatie. Het is gemakkelijker om de ladingen te verwisselen wanneer je dat nodig hebt. Het is ook korter en met de mogelijkheid om te demonteren, maakt het een behoorlijk goed pakketgeweer. Ik wil mijn H&R terugsturen en hun 22" mod choke 12 gauge loop laten monteren. Ik denk dat dat een geweldig overlevingsgeweer zou zijn.

#19 ·
Bekijk de Stoeger Outback Condor. Het is misschien wel het beste van alle werelden voor een enkel overlevingsgeweer. Voeg een riem toe en een manier om extra munitie van alle soorten en maten te vervoeren en het zou moeilijk te verslaan zijn.

#20 ·
Overlevingsgeweer? Ik zou NOOIT een pomp of automatisch geweer kiezen. De kans is groot dat het niet werkt als het vol modder/vuil/zand/water zit of wanneer je het het meest nodig hebt. Ik... een korte loop 12 ga over/onder. Vrijwel kogelvrij.

#21 ·
Het kan godslasterlijk zijn (vooral bij een tweede posting) om dit op een shotgun forum te zeggen, maar ik denk dat als ik beperkt zou zijn tot slechts één overlevingsgeweer, ik de voorkeur zou geven aan een geweer. Ofwel een 30-30 hendel of een .44mag hendel zouden mijn keuzes zijn. Ik woon niet in grizzly-land, maar ik geloof dat beide er een zouden kunnen doden indien nodig. Beide zouden een hert kunnen doden zonder problemen en beide zouden kunnen worden geladen met LWC voor klein wild/konijnen, etc. Beide zouden ook een goed verdedigingswapen zijn en je kunt een hoop munitie meenemen.

Tot nu toe kan de shotgun deze dingen ook doen, maar ik zou veel meer munitie kunnen meenemen en ik zou geen loop hoeven te verwisselen. Mijn geweer heeft meer bereik en is nauwkeuriger. Een korte loop politie-stijl shotgun geladen met 00 is goed voor ongeveer 50 meter, daarbuiten valt het behoorlijk af. Ook het meenemen van een heleboel verschillende soorten shotgun shells, van slugs, tot buckshot, tot game loads, etc. kan behoorlijk verwarrend zijn als je in een haast probeert te laden.

Geen enkel wapen doet het allemaal perfect en ik zou de voorkeur geven aan een handwapen en een .22lr, maar ik denk dat deze niveaus behoorlijk dichtbij zouden kunnen komen.

#24 ·
Als ik beperkt zou zijn tot één wapen en het een shotgun zou worden, zou ik kiezen voor een side-by-side coach gun met dubbele trekker. Je zou één loop kunnen laden met kleinere hagel voor klein wild en de andere loop met slugs of buckshot voor groter wild/zelfverdedigingsdoeleinden. De dubbele trekkers maken directe loop-/ladingsselectie mogelijk. Met oefening kun je er heel snel een herladen. Een ander voordeel van dit wapen zijn de 2 afzonderlijke sloten en trekkergroepen. Als je een pompkanon of enkelschots hebt en een trekkerveer of slagpin breekt, heb je pech. Met de coach gun zou zo'n storing je nog steeds een enkel schot opleveren. Idealiter zou je dit ook combineren met een zijwapen van een bepaald type, maar het onderwerp was overlevingsgeweer en niet overlevingswapens! :wink: :D

#25 ·
Om de onmiddellijke selectie van loop/lading toe te lichten: in een overlevingssituatie probeer je al het beschikbare voedsel te bemachtigen. Je weet niet of je een rennend konijn, een vliegende vogel (korhoen, fazant, nou ja, elke vogel eigenlijk) tegenkomt, of iets als een wild zwijn of een hert. Met de pomp of enkelschots, als je één lading in de kamer hebt en het tegenovergestelde type wild tegenkomt, heb je een gemiste kans. Het wild zal waarschijnlijk opschrikken en/of buiten bereik zijn voordat je de lading in de kamer kunt uitwerpen en vervangen door de juiste lading. Met de SxS zou je kunnen profiteren van de situatie die zich voordoet. Of het nu een konijn of een hert is, je zou al de juiste lading in de kamer kunnen hebben en zonder aarzelen kunnen schieten.

#26 ·
Dubbel,
Wat je wilt is de "Morris Bush Gun". dubbel 20 @22" cyl/m, dubbele trekkers, ejectors, riemknopen, opklapbaar vizier vlak verzonken in de rib. Putten in de kolfplaat die vier 2/34" patronen bevatten, uw keuze van type en een vuurstarter. Kompas in de bodem van de semi-pistoolgreep. 3" drop point mes in discrete harde schede in de kolf. Riem van 30' Paracord, geweven. Kan worden uitgerafeld voor gebruik als touw. Verkrijgbaar in hout en blauw, vijf en driekwart pond.