Shotgun Forum banner

De zeldzame, zeldzame, zeldzame Krieghoff Model 32: MUNCHEN

11K views 31 replies 13 participants last post by  30Str8  
#1 ·
Hallo jongens:

Een paar van ons proberen de beschikbaarheid en zeldzaamheid van de MUNCHEN-kwaliteit Model 32 vast te stellen. We zijn er niet zeker van waar we hier precies mee te maken hebben. Was het een kwaliteit die door du Pont werd geïmporteerd, of was het een alleen-Europese kwaliteit van de 32? Tot nu toe denken we dat laatste. Dieter vertelde me ooit dat hij dacht dat de "MUNCHEN"-kwaliteit misschien alleen een kwaliteit was voor het Model 62 "Europa Arms". Dat hebben we al weerlegd. Begrijp alsjeblieft; Dieter gokte alleen uit zijn geheugen, gebaseerd op wat hij als heel jonge man observeerde - niet in de hoedanigheid die hij vandaag de dag heeft. Het was niet zijn taak om zich op dat moment zulke details te herinneren.

Dus....... als je een Munchen-kwaliteit Model 32 hebt of er een kent, en als je weet hoe ze in de VS zijn gekomen, deel het dan met ons. We zouden het op prijs stellen.

M.D.

#5 ·
Ian: Ja, Krieghoff-Duitsland heeft gegevens. Maar ze willen dat je een serienummer indient en ze onderzoeken dat specifieke serienummer. Als ik een miljoen dollar had, zou ik kijken of Dieter me de archieven in Duitsland zou laten onderzoeken. Maar helaas, ik ben slechts een arme, onwetende zuiderling die zich nauwelijks een paar Krieghoffs kan veroorloven.....

#7 ·
duPont/Krieghoff heeft K-32's van de Munchen-klasse geïmporteerd. Ik heb geen informatie over de details van het graveerpatroon, maar degene die ik ken waren skeetsets met 4 lopen. Helaas zijn we veel van onze gegevens over vroege K-32's kwijtgeraakt door orkaanschade van orkaan David.

#9 ·
Will Fennell said:
duPont/Krieghoff heeft K-32's van de kwaliteit München geïmporteerd. Ik heb geen informatie over de bijzonderheden van het graveerpatroon, maar degene die ik ken, waren skeetsets met 4 lopen. Helaas zijn we veel van onze gegevens over vroege K-32's kwijtgeraakt door orkaanschade van orkaan David.
Bedankt, Will. Heeft u een manier om erachter te komen of het late toevoegingen aan de Model 32-reeks waren? Ik wens u, Kimble, Ginny, Hal, Tim, etc. het allerbeste.

M.D.

#11 ·
Rebel Sympathy said:
Will Fennell said:
duPont/Krieghoff heeft K-32's van de Munchen-klasse geïmporteerd. Ik heb geen informatie over de details van het graveerpatroon, maar degene die ik ken, waren skeetsets met 4 lopen. Helaas zijn we veel van onze gegevens over vroege K-32's kwijtgeraakt door orkaanschade van orkaan David.
Bedankt, Will. Heeft u een manier om erachter te komen of het late toevoegingen aan de Model 32-reeks waren? Ik wens u, Kimble, Ginny, Hal, Tim, etc. het allerbeste.

M.D.
Het meest recente onderzoek dat ik voor iemand heb gedaan met betrekking tot een K-32 van de Munchen-klasse, serienummer in de #95XX-reeks, werd in 1978 door duPont/Krieghoff (Europa Corp) in de VS geïmporteerd. Ik hoop dat dit helpt.

Beste,

Will

#14 ·
Let nu op. Ik heb een brief van Hal DuPont, gepost op 4 december 1981, 17 cent porto verschuldigd. Hij voegde een prijslijst bij met skeetgeweren en andere. Vreemd genoeg waren de hoogwaardige skeetgeweren op die prijslijst slechts sets van vier lopen. Ik ben er zeker van dat sets van één loop beschikbaar waren, maar niet op deze prijslijst. Het prijsverschil tussen een standaard set van 4 lopen en een Munchen set van 4 lopen was slechts $2000,00. De San Remo was nog eens $5000,00 boven de Munchen. De Monte Carlo-uitvoering was $16.000,00 boven de Standaard, en de Crown was $18.000 boven de Standaarduitvoering. Geen van mijn Krieghoff-catalogi uit die tijd bevatten foto's van de Munchen-uitvoering. De Munchen-uitvoering is misschien zeldzaam, maar werd niet erg gewaardeerd door DuPont. De Munchen-uitvoering werd lang na de Europa-periode gecatalogiseerd. De Super Crown is in deze periode niet geprijsd, hoewel deze wel in catalogi is afgebeeld. Bill Murphy

#15 ·
Dank u, Bill. We hebben er min of meer achter gekregen dat de Munchen grade geweren laat in de Model 32 scene kwamen, met de meeste serienummers in de 9XXX en 10XXX range. We geloven ook dat de meeste allemaal door Hal werden geïmporteerd als 4-loop sets (natuurlijk 28 inch).

Er zijn twee dingen nodig om waardevol te zijn:

1) Zeldzaamheid

2) Vraag

We hebben het zeldzaamheidsgedeelte achterhaald, maar we weten niet hoeveel vraag er is naar verouderde 28" 4-loop skeet sets in een vrij zeldzaam graveerpatroon.

Voorbeeld: 1949 Nash sedans zijn zeldzaam, maar wie wil er een? Niet veel. Nu, een 1965 shelby GT-350..... nou, dat is een ander verhaal.

Bedankt voor uw input, Bill.

M.D.

#16 ·
Een goede eigenschap van de Munchen is dat het zich in de "Good Zone" van de K-32-fabricage bevindt. We moeten begrijpen dat de K-32-prijzen in die tijd wishful thinking van Hal waren. Als we de prijslijsten zorgvuldig bekijken, zien we dat de prijzen van gegradeerde geweren in verschillende configuraties soms duizenden verschilden. Een voorbeeld is een skeetgeweer met één kaliber van een bepaalde kwaliteit dat duizenden meer kostte dan een trap-geweer van dezelfde kwaliteit, terwijl we weten dat dat gewoon niet het geval was. Ik ben er zeker van dat het een proefleesfout was in plaats van een daadwerkelijk prijsverschil.

#18 ·
Hé jongens, ik doe ook mee, want ik ben de man over wie Will wat info vond voor mijn Munchen. Ik correspondeerde met een van de jongens op een andere shotgun-site die een Munchen 4-loopset heeft, waarvan hij me foto's stuurde. Het is precies zoals de mijne, maar het is zilverkleurig afgewerkt op het frame en het voorijzer met geblauwde tapse schroeven. Ik wist niet dat een muntfinish of "French Gray" een optie was op een pre-K-80 Krieghoffs. Ik veronderstelde dat iemand het had laten vernikkelen toen het opnieuw moest worden afgewerkt. Ik ken zijn serienummer niet. Ik ontdekte dat de gravure van de trekkerbeugel in feite hetzelfde is als een K-80 "super scroll". Bill, je hebt gelijk dat je in de "goede" zone van de 32's zit. De mijne is heel weinig gebruikt, met slechts een kleine hoeveelheid blauw weg op de rechterhoek van het frame en de trekkerbeugel. Trouwens, de 28 gauge lopen meten Imp/Cyl en Skeet 2 of Light Mod. met 3" kamers en lange conussen. Hier zijn geen choke tubes nodig. Ik wou dat ik mijn andere 32 Standard uit de reparatiewerkplaats kon halen, zodat ik dit voorjaar van het schieten met 20 gauge kan genieten. Het is een 1965 4-cijferig geweer, Ouch! Tot ziens en Mike later op het scherm! Lee.

#24 · (Edited)
Hoi jongens:

Een paar van ons proberen de beschikbaarheid en zeldzaamheid van de MUNCHEN-kwaliteit Model 32 vast te stellen. We zijn er niet zeker van waar we hier precies mee te maken hebben. Was het een kwaliteit die door du Pont werd geïmporteerd, of was het een Europese kwaliteit van de 32? Tot nu toe denken we dat dit laatste het geval is. Dieter vertelde me ooit dat hij dacht dat de "MUNCHEN"-kwaliteit misschien alleen een kwaliteit was voor het Model 62 "Europa Arms". Dat hebben we al weerlegd. Begrijp alsjeblieft; Dieter gokte alleen uit zijn geheugen, gebaseerd op wat hij als heel jonge man observeerde - niet in de hoedanigheid die hij vandaag heeft. Het was niet zijn taak om zich destijds zulke details te herinneren.

Dus....... als je een Munchen-kwaliteit Model 32 hebt of er een kent, en als je weet hoe ze in de VS zijn gekomen, deel het dan met ons. We zouden het op prijs stellen.

M.D.
Neem contact met me op, ik heb misschien iets om je te laten zien. Het beste kun je contact met me opnemen via de link. Ik weet niet zeker of ik een link mag sturen, vooral omdat het mijn eigen link is. Zoek op GunsInternational.com naar Munchen.

Attachments

#26 ·
Ik had er een in mijn handen in Bobs wapenwinkel in Norfolk, ongeveer 15 jaar geleden. 3000,00 stond op het prijskaartje. Het had redelijk eenvoudig A-kwaliteit rood sile hout, skeet choke, 28". Wekenlang, elke keer als ik de winkel in ging, heb ik het vastgehouden. Romeinse cijfer III stond op de lopen. Ik bracht een paar wapens in om te ruilen, maar de dealer had het wapen weggehaald. Toen ik vroeg waarom, zei hij dat de eigenaar de (andere 3 lopen) had gevonden. Ja, daar was het.... in de fabriekskoffer. Het was een 4-loopset. Allemaal gemarkeerd met III. Het ging van 3 naar 7000. Het heeft me uit de running gehaald. Dus ja.... ze zijn hier. Ik kende de eigenaar. Hij schoot op Langley AFB S&T toen het nog open was, maar hij was te oud geworden. Hoogstwaarschijnlijk een veteraan.... dus er is een kans dat het met hem terugkwam van een dienstopdracht in het buitenland. Het mysterie gaat verder.