Shotgun Forum banner

Hoeveel procent van de professionele schutters gebruikt een autoloader?

8.6K views 58 replies 34 participants last post by  Bangalore  
#1 ·
Ik ben nieuwsgierig? Een schutter van meesterklasse vertelde me dat het 25 tot 35 procent is. Ik dacht dat het veel minder zou zijn. Hij zei dat de laatste nationale kampioen een semi-automaat gebruikte, wie zou dat zijn? Ik zie veel semi-automaten in de hunterklasse waar ik schiet, maar het zijn niet wat ik professionele schutters zou noemen.

#5 ·
Het percentage is aanzienlijk lager dan 25 procent. Als je Open All Americans (top 30 schutters in het land) als referentie wilt gebruiken, heb je in principe Joe. Als je verder terug in de tijd gaat, zou je Anthony en Scott Robertson kunnen toevoegen. Dan moet je VEEL dieper graven om de volgende te vinden. Dat wil niet zeggen dat er iets mis is met het gebruik van een auto, het is gewoon extreem ongebruikelijk bij topschutters.

#9 ·
“Professionele” schutters worden meestal “gesponsord.” Fabrikanten moedigen gesponsorde schutters aan om O/U-shotguns te gebruiken vanwege een veel grotere winstmarge dan bij semi's. Britse schutters zijn geconditioneerd om O/U-shotguns te schieten omdat semi's illegaal zijn of cultureel worden afgekeurd. Prestige, elitaire inspanningen, culturele sancties en winstmotieven zijn enkele drijvende krachten. Momenteel schieten Joe Fanizzi en Desi semi's ….eerlijk gezegd zouden de meeste mensen beter met semi's schieten dan met O/U's…..

#17 ·
“Professionele” schutters worden meestal “gesponsord”. Fabrikanten moedigen gesponsorde schutters aan om O/U-shotguns te gebruiken vanwege een veel grotere winstmarge dan bij semi's. Britse schutters zijn geconditioneerd om O/U-shotguns te schieten omdat semi's illegaal zijn of cultureel worden afgekeurd. Prestige, elitair streven, culturele sancties en winstmotieven zijn enkele drijvende krachten.
Momenteel schieten Joe Fanizzi en Desi semi's ….eerlijk gezegd zouden de meeste mensen beter met semi's schieten dan met O/U's…..
Laten we Mark Tipton en Tony Rivera niet vergeten, die ook auto's schieten en tot de allerbesten behoren.

#10 ·
Wat Bangalore zei. Ik ken een lange tijd professionele schutter, nu met pensioen van fulltime competitie. Hij vertelde me dat toen hij zijn sponsoring kreeg van een van de "B" wapenmakers, hij een van hun automatische laders schoot en het uitstekend deed. Ze stuurden hem een topmodel O/U met de voorwaarde in zijn sponsorcontract dat hij alleen de O/U periode zou schieten. Met dat gezegd hebbende, kun je je voorstellen wat hij vele jaren heeft geschoten. Nu schiet hij weer met een automatische lader!

#13 ·
Ik dacht laatst aan Fanizzi's auto en het zou me niet verbazen als Beretta een aangepaste loop voor zijn geweer heeft. Zoals de "Steelium" met volledige lengte forcing cones. Noem me gerust paranoïde, maar ik betwijfel of zijn loop uit de schappen komt.
Het is een hagelgeweerloop, geen duizend yard BR-geweerloop😂.

Maar ik zal je niet paranoïde noemen😂😉

#48 ·
Hè?

Als er iets speciaals aan zijn loop zou zijn, zou Beretta erover opscheppen in advertenties overal.
Het is omgekeerd, om de verkoop van een "standaard" geweer te stimuleren. "Kijk, hij schiet mx2000/hightech/dtxx/wat dan ook - koop het en je kunt hetzelfde doen!". Ja, tuurlijk, die mx heeft custom hout, een gereviseerde & verfijnde trekkergroep voor de opgegeven specificaties, custom lopen van perugini&visini (elke specificatie: lengte, gewicht, boring, rib, etc. Wat je maar wilt, elk geweer... Ik zag een geweer waarbij de onderloop "dikker" was dan de bovenloop en de lopen hadden een lelijke POI - voor olympische trap). Elke grote fabrikant kan een volledig op maat gemaakt geweer maken, het is helemaal geen probleem voor hen.

#16 ·
Ik denk niet dat er iets zo anders is aan de A400 van de jonge Joe dan die van mij of die van iemand anders. Hij is wat anders is en hij bestuurt dat gasgeweer zeker uitzonderlijk goed. Ik zou zeggen de meest succesvolle automatische lader-bestuurder sinds Anthony

wat betreft de oorspronkelijke vraag, het percentage is erg laag. Minder dan 5% van de schutters op hoog niveau, ongeacht hoe je het definieert.

#18 · (Edited)
Ik ben benieuwd? Een schutter van meesterklasse vertelde me dat het 25 tot 35 procent is. Ik dacht dat het veel minder zou zijn. Hij zei dat de laatste nationale kampioen een semi-automaat gebruikte, wie zou dat zijn? Ik zie veel semi-automaten in de hunterklasse waar ik schiet, maar het zijn niet wat ik professionele schutters zou noemen.
Ik kan alleen getuigen van wat ik de laatste tijd in Louisiana en Oost-Texas heb gezien. Ik zou zeggen dat het ongeveer 5% is. Vrijwel alle auto's die ik heb gezien, zijn Beretta A400 Xcels geweest.

Ik ben geen professional en waarschijnlijk niet eens in de buurt van normaal. Ik heb beide. Ik schiet mijn A400 niet beter dan mijn 694 of 425, maar het is ook niet echt slechter. Maar ik schiet al bijna 20 jaar met een O/U. Ik weet dat het slechts een persoonlijke voorkeur is, maar ik vind de O/U leuk voor het kleiduifschieten. Ik ben oud en dik en ik houd er niet van om mijn hulzen op te rapen om ze opnieuw te laden. Bovendien heb ik graag twee verschillende chokes tegelijkertijd in het geweer. De auto wint zeker in de terugslagcategorie, maar ik ben een grote kerel en niet bijzonder gevoelig voor terugslag. Ik kocht de auto als reservewapen en heb hem zo aangepast dat hij bij me past.

Maar ik zou zeggen dat voor een beginnende schutter, nieuw in de sport, een semi-automatisch gasgeweer mijn aanbeveling zou zijn.

#20 ·
Veel mensen zouden een paar doelen beter raken als ze met een automaat zouden schieten. De automatische hagelgeweren zijn zo veel gemakkelijker om te zien en ze bewegen zo soepel en vloeiend. Vermoeidheid speelt zelfs een rol als je denkt dat het niet zo is! De automaat wint zeker die categorie! Veel voordelen van een automaat en geen nadelen die ik kan bedenken. De betrouwbaarheid van de 400 is vergelijkbaar met elke over-and-under. Ik denk dat het enige mogelijke nadeel de trekker zou zijn, de automatische trekkers zijn meestal niet erg goed. Dat kan echter worden opgelost! Ik denk dat elke serieuze sporting clays-man minstens één automaat zou moeten bezitten! Lee

#24 ·
Veel mensen zouden een paar doelen beter schieten als ze met een automaat zouden schieten. De automatische hagelgeweren zijn zo veel gemakkelijker om omheen te kijken en ze bewegen zo soepel en vloeiend. Vermoeidheid komt zelfs om de hoek kijken als je niet denkt dat het zo is! De automaat wint zeker die categorie! Veel voordelen van een automaat en geen nadelen die ik kan bedenken. Betrouwbaarheid met de 400 is vergelijkbaar met elke OU. Ik denk dat het enige mogelijke nadeel de trekker zou zijn, de automatische trekkers zijn meestal niet erg goed. Dat kan echter worden verholpen! Ik denk dat elke serieuze sporting clays-man er minstens één automaat zou moeten bezitten! Lee
Ik heb vroeger autoraces gereden, meer bepaald autocross. Ik begon met het rijden in een Honda CRX SI. Het was erg leuk en ik heb er mooie herinneringen aan. Later, toen ik kon, reed ik in een Porsche 911S. De eerste auto waarin ik reed, was niet de beste. Praten over wat iemand schoot toen hij 15 was, is gewoonweg dwaas. De statistieken zijn wat ze zijn. Minder dan 10% van de topschutters schiet met automatische geweren.

#23 ·
Velen en veel meer dan een derde begonnen met auto's. En velen vertellen mannen nog steeds dat ze het gemakkelijkere geweer zijn om mee te schieten met minder terugslag. De meesten zouden er nog steeds mee schieten als het niet voor sponsoring was die anders dicteerde. Geen enkel bedrijf wil dat een gesponsorde schutter wint met een 1000 auto. Ze willen dat de gesponsorde schutters winnen met de dure o/u zodat ze ze kunnen verkopen. Geen hogere wiskunde. Vraag Zach, Cory, Scott, Wendell, Anthony en een paar jaar geleden Jon wat hun gedachten over auto's waren. De meesten zijn ermee begonnen en hielden ervan. Maar vandaag de dag zijn er veel te veel die de idee hebben gekocht dat hoe meer een geweer kost, hoe beter het moet zijn.

#28 ·
Ja, dat doe ik. Voor sommigen is het misschien geen probleem, maar voor mij geldt dat ik het beter doe met een auto dan met een O/U, telkens als ik een doelwit probeer te verwerven dat van onder het geweer komt.

Nogmaals, het is misschien niet voor iedereen waar, ik geef alleen mijn ervaring door.

Wat betreft topschutters en semi-automaten: lokaal ken ik een M-klasse schutter die met een 391 schiet, en een A-klasse schutter die met een A 400 schiet. Er zijn misschien nog een paar anderen, maar over het algemeen zie je niet veel "topschutters" met een auto schieten.

#29 ·
Ja, dat doe ik. Voor sommigen is het misschien geen probleem, maar voor mij geldt dat ik het beter doe met een automaat dan met een O/U, wanneer ik probeer een doelwit te verwerven dat van onder het geweer komt.
Ik schiet met mijn rechter schouder en kan de onderste loop niet zien met mijn rechteroog (linkeroog gesloten om te controleren). Ik zie in wezen alleen de rib (als ik kijk, wat ik niet doe tijdens het schieten). Als ik mijn rechteroog sluit, zie ik het doelwit duidelijk met mijn linkeroog de hele tijd, aangezien de lopen (ver?) rechts van het doelwit staan.

Dus met beide ogen open en gericht op het doelwit, wordt het doelwit niet geblokkeerd door de lopen.

#30 ·
Notch15,

xsshooter heeft helemaal gelijk als hij zei: “Als je een trapduif beschiet die bovenop het doel begint, is het veel gemakkelijker met een automaat”. Als je dat doet en bovenop het doel begint, gebruikt een schutter een methode die “door het geweer kijken” wordt genoemd. Met beide ogen open kijk je om de loop heen en zie je het doel onder het geweer met je niet-dominante oog.

En het is veel gemakkelijker om dit met een enkele loop te doen. Anthony Martarese behandelt deze methode in zijn video en heeft deze zelfs hier op dit forum besproken. Hij heeft al vaak gezegd dat het gemakkelijker is om dit met een enkele loop te doen.

Het is echt en xsshooter heeft gelijk.

#33 ·
Waarom worden deze discussies zo langdradig? Kies een parameter en bekijk de cijfers. 2022 Open All American team. 36 mannelijke schutters. De meesten van ons weten wat deze jongens schieten. 1 semi waar ik van op de hoogte ben. Misschien zijn er nog een paar die ik gemist heb. Dat zijn de beste schutters in de VS vandaag. De vraag was niet of ik kan of zou moeten, maar hoeveel van de beste profs semi's schieten. Eenvoudig antwoord. Minder dan 10%.

#35 ·
Notch,

Nog een ding: Het lijkt erop dat je "gemakkelijker het doelwit door de loop zien" verwart met "de loop blokkeert het doelwit volledig". Niemand zegt dat o/u lopen het doelwit volledig blokkeren, maar eerder dat het een eenvoudigere en gemakkelijkere situatie is met een enkele loop.

Nogmaals, bekijk Anthony's video en eerdere berichten hier op deze site. Hij weet waar hij het over heeft.

#36 ·
Notch,

Nog een laatste ding: Het lijkt erop dat je "gemakkelijker het doelwit door de loop zien" verwart met "de loop blokkeert het doelwit volledig".
Hij zei: "...Automatische shotguns zijn zoveel gemakkelijker om omheen te kijken..."

Wat betekent "omheen kijken" voor jou?

Als men het doelwit constant ongehinderd met het andere oog kan zien, wat is er dan om omheen te kijken (of doorheen te kijken?)

In het scenario waar hij over praat, is er geen "omheen/door de loop kijken" als je je andere oog sluit, want op een gegeven moment zal het doelwit worden verduisterd door de rib/loop. Het geweer zal echter het doelwit niet blokkeren/verduisteren als het andere oog open is. Aangezien het geweer visueel niet eens in de buurt van het doelwit is (zoals gezien door het andere oog), is er niets dat het doelwit kan verduisteren/blokkeren zoals gezien door het andere oog. Er is niets om omheen te kijken om het doelwit te zien, omdat er niets is.

Ik zie persoonlijk het doelwit net zo duidelijk als ik mijn O/U schiet als ik mijn enkelschots 410 schiet die geen rib heeft.

Misschien kunnen anderen de input van het open andere oog niet integreren bij het hard focussen op het doelwit met beide ogen open.