Shotgun Forum banner
41 - 60 of 84 Posts
Ik heb een Lambert Dumoulin side-by-side uit dezelfde periode. Er is geen letterstempel om het jaar van fabricage te bepalen, maar vanwege de kaliberkamer in de omega is het na 1924 gemaakt (wat vreemd is omdat het ook geen Nitro Proof heeft, wat na dat jaar verplicht was). Heeft iemand andere informatie over dit geweer, vooral wat de onbekende markering is? Is dat een bewijs uit een ander land? Ik neem aan dat het opzettelijk zonder proef naar Noord-Amerika is geëxporteerd. Bedankt.

Attachments

Goed gedaan met de interpretatie van de proefmarkering, en ik heb geen verklaring voor de afwezigheid van een lettre annale, aangezien het geweer een volledige set Belgische definitieve proefmarkeringen draagt en geen bewijs heeft van herproef.
Het is niet ongebruikelijk om geweren te zien die voor export zijn vervaardigd zonder Nitro Proof, aangezien hier extra kosten voor werden gerekend, maar u heeft gelijk dat dit na 1924 verplicht was.
De CHOKE- en mm-markeringen zijn ook verwarrend.
Indien gemarkeerd met slechts één nummer & het woord 'CHOKE', geeft dit meestal de boringgrootte aan op 22 cm, en heeft het minstens 0,2 mm (0,008") choke-vernauwing. Maar 18,3 mm = 0,720" en 18,2 = 0,717". Wat meet de boring?
De boring- en choke-markeringen werden geplaatst met de First Obligatory Proof
Sessional papers. Inventory control record 1

De kroon over D is het merkteken van Canons Delcour, de maker van de loopbuis.

Bedankt voor je antwoord Drew. Helaas heb ik geen nauwkeurige schuifmaat om te meten, maar ja, choke verschijnt alleen op de linkerloop (18,3 mm). Ik waardeer dit forum en je investering in het onderzoek, want het heeft me echt geholpen de geschiedenis van dit vuurwapen te achterhalen.

De Belgen gebruikten een gildesysteem en haalden sommige onderdelen van ambachtslieden uit de buurt. De M was waarschijnlijk de slotenmaker. 1857 misschien de octrooiaanvraagdatum? B mogelijk de maker van de loopbuis - misschien een van de Bernards?

Dank je Drew, ik waardeer het, je hebt veel van mijn vragen beantwoord. Nog maar een paar, lol. Wat voor soort munitie zou ik kunnen gebruiken, aangezien het geen voorlader is en heeft het enige waarde of is het een "wandhanger" zoals iedereen die ik heb gevraagd het noemt.
Image

Image

Image

Mijn grootvader was lange tijd na de Tweede Wereldoorlog jager en ik heb zijn shotgun ter nagedachtenis aan hem. Ik heb onlangs besloten om hem schoon te maken. Na onderzoek van de keurmerken besefte ik dat het een in België vervaardigd geweer uit Luik is. Vrij oud.

Misschien kan iemand het productiejaar bepalen (ik kan niet bepalen of het de letter d, j of delta in rood omcirkeld) is, fabrikant...

Wat hulp:
S met asterix - keurmerk van de inspecteur (C. Daenen) - 1952-68.
Jean Falla bore maker - 1931-53.
Grieks letters worden gebruikt - 1948-61.
TINKER: Uw kamers zijn korter dan 2 3/4" standaard in de VS - de zijwaartse OMEGA Griekse letter heeft de 16,65 nummers erin ... 16 gauge, 65 mm kamer - u heeft een 70 mm kamer nodig om veilig moderne patronen af te vuren. Overweeg dit NIET te schieten totdat u de informatie heeft laten verifiëren door een goede wapensmid die shotguns kent en weet hoe keurmerken te lezen.

Hallo,
Ik heb een shotgun geërfd van mijn overgrootvader. Met basis googelen ben ik erachter gekomen dat het een Belgische shotgun is, gemaakt in Luik. Kijkend naar de markeringen is mijn beste gok dat het geweer in 1924 is gemaakt, maar sommige markeringen verwarren me (hoofdletter H met ster erboven die een inspecteur van latere data aangeeft). Kan iemand mij helpen de leeftijd van deze shotgun te identificeren? En misschien ook het type/de naam?

Bedankt!

Attachments

Hallo,
Ik kom uit Brazilië en heb onlangs een shotgun aangeschaft. Ik heb de afgelopen dagen gezocht en het forum gevonden. Het heeft een gesneden houten hand. Met de informatie in de berichten hier, kan ik vaststellen dat het een Belgisch geweer is. Ik vermoed dat het tussen 1910-1924 is gemaakt. Heb ik gelijk? Kunt u helpen met meer informatie? Bedankt.

Attachments

Netjes 28g, gemaakt van 1910 tot 1921, waarschijnlijk van voor de Eerste Wereldoorlog (er is geen lettre annale). Het lijkt erop dat 'MN' op de platte kanten van de actie staat; waarschijnlijk een van de familie Neumann. Hier is een 'NM' op een W. Richard knock-off. De lopen lijken van vloeistaal (of ontkoolde staal) te zijn, maar dragen geen proef van rookloos poeder. Dat is niet ongebruikelijk bij wapens die bestemd zijn voor export, aangezien er een extra toeslag voor werd gerekend door het Proefhuis. De kamerlengte is niet aangegeven en moet worden gemeten.

Keurig 28g, gemaakt van 1910 tot 1921, waarschijnlijk van voor de Eerste Wereldoorlog (er is geen lettre annale). Het lijkt erop dat 'MN' op de actieflats staat; waarschijnlijk een van de Neumann-familie.
Hier is een 'NM' op een W. Richard-imitatie

View attachment 56542

De lopen lijken van vloeistaal (of decarburized staal) te zijn, maar dragen geen rookloos poeder bewijs. Dat is niet ongebruikelijk bij geweren die bestemd zijn voor de export, omdat er een extra toeslag voor werd berekend door het Proefhuis.
De kamerlengte is niet aangegeven en moet worden gemeten.
Veel dank voor de informatie. Nog eentje, wat is de Neumann-familie precies?

En over de gebeeldhouwde hand. Is het mogelijk om ergens meer informatie te krijgen?

41 - 60 of 84 Posts