Shotgun Forum banner

Yildiz olie-afwerking - moet de poriën vullen om het hout recht te doen

3.7K views 9 replies 6 participants last post by  Acer2428  
#1 ·
Ik vond de onderstaande tekst via de zoekmachine: heb hier al lange tijd niet meer gepost, dus sta open voor suggesties over de onderstaande vraag. Dave H had het onderwerp in 2020 direct aangesneden. Desalniettemin waardeer ik altijd goed advies ...
Dave Holmes zei:
Evenmin zal het hout in de buurt komen van de kwaliteit van de ProStar. Ik zal graag een paar uur nat schuren voor het verschil. Ik hou echt van de manier waarop de ProStar beweegt. Ik hou van de triggers. Met een goede afwerking zal de bijna tentoonstellingswaardige kolf een blikvanger zijn. Uiteraard kan niemand op dit moment spreken over de duurzaamheid van de wapens. En hoewel voor sommigen 4K veel geld lijkt, is dat in de wereld van de doelwapens niet zo, vooral niet voor een wapen met een houten upgrade van $ 1500 in de prijs inbegrepen.
Dave H - een vraag alsjeblieft, uit deze oudere post: Ik heb nu een gegraveerde Yildiz pro star special in de post ... en ben het ermee eens dat de enige fout in het (spectaculaire) hout dat ik wil corrigeren, het gebrek aan poriënvulling is; Ik kan een spiegelglans met olie doen, en heb dat op Perazzi, B25 en heb die van onbewerkt hout gedaan - MAAR ik zou de bestaande afwerking van Yildiz niet willen verwijderen en opnieuw willen beginnen. Kunt u mij uw natte schuurtechniek adviseren? dwz korrel & papierkwaliteit, en vermoedelijk bevochtigd met olie - en met de hand gewreven om te vullen?? TIA Garth

#2 ·
Het vullen van de poriën moet gebeuren voordat u de afwerking aanbrengt of TERWIJL u de afwerking aanbrengt, het kan niet gebeuren nadat de afwerking is uitgehard.

Met nat schuren verwijst hij naar het schuren van het hout direct nadat de afwerking is aangebracht, terwijl het nog nat is, waardoor een slurry van afwerking en zaagsel ontstaat die de poriën vult.

Als u het probleem wilt oplossen, moet u het terugbrengen tot kaal hout.

#3 ·
Bedankt Skeet_man,
Je hebt me er pijnlijk aan herinnerd wat ik al wist.... en hoopte op een gemakkelijkere uitweg :)
Ik heb een vriend die progressief een meerlaagse emaille afwerking op een Rolls opnieuw afwerkt - en onverbiddelijk nat schuren staat in dat geval gelijk aan het egaliseren van de afwerking versus het vullen van poriën.
Ik dacht dat de door Dave H gevonden postzoekopdracht een techniek dichter bij 'egaliseren' had geïmpliceerd.

#5 ·
Natschuren is een pijnlijk langzaam proces over verschillende cycli van het aanbrengen van de afwerking. Houtvuller/sealer is beschikbaar. Ik zal Aqua Coat-nerfvuller kopen voor mijn volgende kolfproject. Ik verwacht dat een blik van $35 ervan een leven lang meegaat voor kolven.

#6 ·
Image

Image

Ik heb de mijne nat geschuurd met Tru Oil
Begonnen met 400, 600, 800 en daarna 1200
Ik nat schuur met tru oil om een slurry te creëren en veeg het dan meteen af met een blauwe werkplaatsdoek.
Ik blijf dat proces gewoon herhalen totdat de poriën gevuld zijn. Dan gewoon olie met de hand in de kolf wrijven. Het is geweldig geworden.

#8 ·
Image

Image

Image

Image

ik heb de mijne net opnieuw afgewerkt. Ik heb dat nat schuren niet gedaan. Ik zou het waarschijnlijk wel gedaan hebben, nu ik er hier over lees. Ik heb de mijne tot op het kale hout geschuurd. 220, 400, dan 600 grit. Dan 4 lagen tru-oil gevolgd door ongeveer 8 lagen minwax wipe on polyurethaan. Gepolijst met simichrome en daarna een laag renaissance wax.

#10 ·
Deze thread en IA_Buehler inspireerden me om de kolf van de (nieuwe voor mij) Yildiz die ik kocht, opnieuw af te werken. De kolf was blijkbaar professioneel opnieuw afgewerkt, maar ik kon zien dat er schoonheid onder zat. Uiteindelijk heb ik de kolf gebleekt (negeer de niet-matchende voorarm), nat/droog gemaakt met een heteluchtpistool tot 320, aqua coat poriënvuller gebruikt, vervolgens nat geschuurd 400-800 met een laatste olielaag van Minwax Antique Oil, daarna 800-1500 en twee laatste lagen met 24 uur ertussen. Wat Minwax-was om hem klaar te maken voor de schietbaan.

Ik heb hem op het geweer van IA_Buehler geplakt, aangezien mijn trekker wordt omgebouwd tot een setback.